Hoe doe je een vector in het kwadraat?

Bijvoorbeeld bij T=1/2*m*v^2, als v de vector (a, b) is. Hoe doe je v^2 dan?

Toegevoegd na 56 seconden:
Is het gewoon het inproduct (a^2+b^2) of denk ik dan te eenvoudig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
5.6K
Thecis
8 jaar geleden
Kijk hier eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplication_of_vectors Daar staat gewoon hoe je het moet doen.
Succes!
kierkegaard47
8 jaar geleden
@Nogniks, Op zich klopt het wat je zegt, maar er zijn een paar dingen waar je voorzichtig mee moet zijn. We hebben "afgesproken" dat het inproduct tussen twee vectoren een bewerking is, zo, dat als we de vector u= (u1,u2) en de vector v=(v1,v2) met elkaar "vermenigvuldigen" we u.v = (u1*v1,u2*v2) als resultaat krijgen. Zo gezien zou je dus v^2 kunnen zien als v.v, want een kwadraat is niets anders dan een vermenigvuldiging met zichzelf. En soms zie je ook wel dat het zo (gemakzuchtig) uitgesproken wordt. Maar : 1) Het inproduct is niet de ENIGE manier om vectoren met elkaar te "vermenigvuldigen" (er is bijvoorbeeld ook het UITproduct uxv , dat zelf weer een vector is). Kortom als je van het "kwadraat" spreekt zou altijd duidelijk moeten zijn dat je het "inproduct-kwadraat" bedoelt. 2) Het is niet een "echte" vermenigvuldiging, in die zin dat er niet eenzelfde "object" uitkomt als wat je er in stopt Een getal maal een getal is een getal. Maar hier vermenigvuldig je twee vectoren en er komt een getal uit! Als v een getal is heeft daarom v*v+v betekenis, want uit v*v komt een getal en uit (v*v)+v ook . Maar als v een vector is betekent v.v +v niets want v.v is een getal, en je kunt niet een getal met een vector optellen. Ook kan je niet zeggen dat, zoals bij getallen
v+v = 2*v
ook voor vectoren geldt dat
v+v = 2.v Met andere woorden, het IS eigenlijk helemaal geen "echte" vermenigvuldiging. Het is een apart soort bewerking, en om deze twee redenen is het beter de termen "vermenigvuldigen" en "kwadraat" te vermijden, maar gewoon van "inproduct" te spreken. Wat wèl zo is: het "inproduct-kwadraat" is gelijk aan de 'lengte' in het kwadraat van een vector (pythagoras). Vaak wordt die 'lengte' ook wel de "(euclidische) norm" van de vector genoemd, en dat is het taalgebruik dat meestal gebruikt wordt: "het inproduct van een vector met zichzelf is de norm van de vector in het kwadraat"

Het beste antwoord

In dit geval Is het inderdaad gewoon het inproduct (a^2+b^2)
Ik begrijp je onzekerheid, want bij vectoren heb je een inproduct en een uitproduct.
Het is eigenlijk dan ook een wat ongebruikelijke notatie.
De formule T=1/2mv^2 moet een scalar opleveren, en het inproduct is juist dat.
(a^2+b^2) is tevens het kwadraat van de lengte van v. Dus dat klopt ook.
Reddie