Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe construeer je een omgeschreven en ingeschreven cirkel om een veelhoek?

Ik moet in een wiskundig programma Cabri een vierhoek met een omgeschreven cirkel en een ingeschreven cirkel maken maar ik weet niet precies hoe ik dit moet doen. Ik heb het al via loodlijnen en deellijnen geprobeerd. Ik hoop dat iemand kan uitleggen hoe ik een ingeschreven en omgeschreven cirkel kan construeren om een vierhoek.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat het om een regelmatige veelhoek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om allerlei verschillende vierhoeken, ik moet een bewijs leveren voor vierhoeken. Ik heb al wel opgezocht dat volgens mij alleen een koordenvierhoek een omgeschreven cirkel heeft en een raaklijnenvierhoek een ingeschreven cirkel heeft. Maar ik weet niet of dit de enige vierhoeken met een omgeschreven en ingeschreven cirkel zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In zijn algemeenheid kan dat helemaal niet. Bewijs: Een driehoek heeft precies één ingeschreven cirkel, en één omgeschreven cirkel.
In beide gevallen kun je een punt buiten de cirkel zetten die er niet op past.
(Lees meer...)
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar bij een koordenvierhoek en een raaklijnen vierhoek kan het toch wel of zijn dat echt de enige?
Reddie
10 jaar geleden
@xxLaura , dat zijn inderdaad de enigen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding