Bestaat er sofware waarmee ik verbanden tussen data kan weergeven?

Voor mijn afstudeerproject heb ik een grote hoeveelheid data (metingen gedaan op (on)gebakken cakes). Ik zou graag willen weten of er bepaalde verbanden zijn, zoals of het soortelijk gewicht een verband heeft met het volume van de cake.
Ik heb in totaal 11 dingen gemeten.

Tot nu toe geprobeerd met data analysis in excel maar ik weet niet zeker of dit de juiste method is. Als dat niet zo is zegt mijn conclusie uiteindelijk zeer weinig.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
paulus811
9 jaar geleden
Een professioneel programma voor data analyses is SPSS. Je moet het programma wel kopen en uiteraard ook begrijpen hoe het werkt.
Nosky
9 jaar geleden
Beetje raar dat je aan het afstuderen bent, daarbij kwantitatieve metingen verricht en niet weet hoe je die moet verwerken in een en welk systeem. Zet voor mij direct al vraagtekens waarop je die meetcriteria hebt gebaseerd in hoe je die hebt vormgegeven. SPSS is inderdaad een veel gebruikt en bekend analyse programma. Een beetje Hogeschool heeft dat op de eigen servers draaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wow. Ik ga er maar niet verder op in.
Nou goed, mijn 'beetje' Hogeschool heeft inderdaad SPSS op de server staan en het is gelukt, bedankt.

Het beste antwoord

Excell is prima te gebruiken maar er is kennis van statistiek nodig om de gegevens correct te verwerken.
Ik zou je aan raden om te beginnen met x/y grafieken en die op het oog te boordelen of er wel of geen verband is. Een timmermansoog is betrouwbaarder dan statistische tests die je niet goed begrijpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nosky
9 jaar geleden
Juist, en een goed analyseprogramma bevat tools om die verbanden te toetsen.
Leuk, dat timmermansoog, maar in een scriptie zul je toch iets moeten onderbouwen, en dat doe je onder andere met statistische kengetallen. Anders is elk onderzoek zo onderuit te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!