Waarom heeft een driehoek 180 graden wanneer je een rondje in de driehoek tekent?

Beste lezer,

Vanuit mijn middelbare school is mij aangeleerd dat een driehoek 180 graden heeft. Het bewijs dat een driehoek 180 graden heb ik al ooit is aan mijn leraar gevraagd en dit begreep ik ook.
Gister zat ik alleen te denken als je een driehoek heb en je tekent hierin een cirkel(zoals men weet heeft een cirkel 360 graden), en in dit cirkel teken je de graden en je tekent deze graden door naar de driehoek. Dan lijkt het dat de driehoek 360 graden heeft. Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet klopt? Spreekt men bijvoorbeeld van 2 verschillenden typen graden? Ik heb een foto toegevoegd waarmee ik het probleem duidelijker probeer te maken.

Alvast bedankt voor je tijd.

Met vriendelijke groet,

Leon

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
4.3K
Amadea
10 jaar geleden
Klopt niet. De driehoek is pas 180 graden wanneer een rechte lijn door de cirkel vanaf de punt linksonder tot precies de helft van de schuine zijde loopt.
gvrox
10 jaar geleden
@amadea: huh ? Een driehoek *is* nooit 180 graden, maar de hoeken bij elkaar opgeteld wel.
Amadea
10 jaar geleden
is = heeft !
gvrox
10 jaar geleden
@amadea: ok, maar waarom heeft de driehoek nu dan niet 180 graden? Wat voegt het trekken van de lijn van linksonder naar de helft van de schuine zijde toe ? Je krijgt dan 2 driehoeken overigens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De opgetelde hoeken van een driehoek zijn ALTIJD 180 graden, ik begrijp ook niet wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef je nog wat wat meer uitleg Amadea?

Antwoorden (2)

Dat heeft hij niet want je denkt helemaal fout. Wat als ik nou een vierkant om dat rondje teken? Heeft die driehoek dan 360 graden?

Toegevoegd na 5 minuten:
De rode hoeken zijn de hoeken van de driehoek, de blauwe stipjes zijn de hoeken van de cirkel. Je kan een en ander niet met elkaar gelijkstellen.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://plazilla.com/hoekensom-van-een-driehoek-is-180-graden-maar-waarom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okey ik ben hierboven dus appels met peren aan het vergelijken en ik heb de definitie van een hoek over het hoofd gezien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn gewoon andere hoeken. Appels en peren dus. en ik heb de definitie van een hoek over het hoofd gezien? Dat weet ik niet, wat is volgens jou de definitie van een hoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap waar je denkfout zit, denk ik. Als je zegt dat een driehoek 180 graden is, dan moet je bij een cirkel zeggen dat hij oneindig veel graden heeft. stel in je gedachten maar een 6hoek voor, dan een 12hoek, 24,48,96 als je steeds verdergaat kom je steeds dichter bij een cirkel. Op een gegeven moment wordt het een cirkel, en ben je opeens die hoeken kwijt. als jij een willekeurig kruis tekent of een ster zoals in je driehoek dan is de optelsom van die hoeken daarvan altijd 360 graden. Omdat kruis of die ster kan je een cirkel tekenen, maar ook een driehoek of een vierkant. Echter zeggen die hoeken niks over de hoeken van die drie/vier/vijf/zes/oneindig hoek.
Het idee dat de som van alle hoeken van een drie- vier- of andere veelhoek 360° zou moeten zijn kun je dus loslaten (zie andere antwoorden). Zo beredeneerd zou de som van de hoeken van elke figuur 360° moeten zijn, je kan immers overal een cirkel intekenen…
Als je nou eens kleine cirkeltjes tekent met de drie hoekpunten als middelpunt, dan komt aardig in beeld dat de aldus ontstane drie cirkelsectoren (gevormd door de 3 hoeken van onze driehoek) samen een halve cirkel vormen, 180° dus.
Bij een vierkant, ruit, trapezium of andere vierhoek levert dit een hele cirkel op.