Wat is een kruisproduct?

En hoezo werkt het bij verhoudingen ? is daar een beredenering voor?

Graag Antwoord,

Alvast Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
6.2K

Antwoorden (2)

Een kruisproduct gaat over twee breuken die aan elkaar gelijk zijn.
Bijvoorbeeld twee verhoudingen: a staat tot b is als c staat tot d.
a c
--- = --- ( a gedeeld door b is gelijk aan c gedeeld door d )
b d
Als twee dingen aan elkaar gelijk zijn, mag je ze ook beide met
hetzelfde vermenigvuldigen.
Vermenigvuldig links en rechts nu met b. Je krijgt dan:
a*b c*b a c*b
------ = ------ ofwel ---- = ------
b d d
Vermenigvuldig links en rechts nu met d. Je krijgt dan:
a*d c*b*d a*d c*b
------ = -------- ofwel -------- = ------ ofwel a*d = c*b
d
Als je naar de bovenste vergelijking kijkt, heb je nu
a met d vermenigvuldigd, en b met c vermenigvuldigd.
Dat is zogenaamd "kruislings" vermenigvuldigd,
ook wel kruisproduct genoemd.
En zoals je ziet
Reddie
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Goed antwoord, ook helder uitgelegd.Plusje. Wel jammer alleen dat de witruimtes in de breuken wat verschoven zijn waardoor die er niet duidelijker op worden -- op deze computer tenminste. (heb er zelf ook regelmatig last van).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@kierkegaard47
Da's de 'schuld' van de opmaak van de GV site. Bij het typen wordt een ander lettertype/grootte gebruikt dan bij het het weergeven achteraf. Je krijgt dus niet helemaal wat je typt.
Dat is vast nog een van de verbeterpunten die wellicht ooit nog eens opgelost wordt.
Het ligt in elk geval niet aan Reddie, of aan jouw computer. @Reddie
Plus !
"Kruislings vermenigvuldigen" wordt vaak gebruikt om een onbekende factor bij 2 gelijk(waardige) breuken uit te rekenen en is een heel nuttig 'truukje' !
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ozewiezewoze, Ik weet dat het niet aan hem ligt, ik heb er zelf ook regelmatig last van bij het plaatsen van antwoorden namelijk. Zelf probeer ik daarom situaties waarin dit kan voorkomen, zoals vertikale breuken in formules, zoveel mogelijk te vermijden tegenwoordig ...
De term kruisproduct wordt ook gebruikt als je vektoren (een groote met een richting, b.v. snelheid) met elkaar wilt vermenigvuldigen. Omdat er twee verschillende mogelijkheden zijn om dat te doen noemen ze het een kruisproduct en het ander puntproduct. De tekens zijn dus ook . en x . Kijk wikipedia "kruisproduct" of "vector".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Op zich heb je gelijk (ik ken dit trouwens zelf beter onder de term 'uitwendig product'), maar de zinsnede "En hoezo werkt het bij verhoudingen ? is daar een beredenering voor? " in de vraagstelling maakt het voor mij wat minder waarschijnlijk dat deze betekenis ervan bedoeld wordt.