Hoe extrapoleren rest van het jaar?

Als ik naar de resultatenrekening kijk heb ik gegevens volledig van januari t/m augustus. Er vanuit gaande dat er geen grote seizoensinvloeden etc zijn; kan ik dan simpel het resultaat delen door 8 maanden (jan-aug) en dan maal 12, om zo vervolgens op het geschatte resultaat van dit jaar te komen? Is de een legitieme manier van extrapoleren, of vergeet ik iets essentieels?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
3.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Je hebt dus niets geboekt als kwartaal kosten kosten die 1 x per jaar worden betaald enz?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee inderdaad, die heb ik niet meegenomen. Scherp!

Het beste antwoord

Als er inderdaad geen seizoensinvloeden zijn (niet van het weer, niet van vakanties, niet van mensen die juist voor de jaarwisseling (of juist daarna) willen kopen, enzovoort), is dit inderdaad een legitieme manier van extrapoleren om een jaarschatting te maken.

Voor het geval het voor jouw situatie van toepassing is, zou je de extrapolatie nog iets kunnen verfijnen door niet in maanden te rekenen, maar in werkdagen. Je deelt dan door het aantal werkdagen van januari t/m augustus, en vermenigvuldigt vervolgens met het aantal werkdagen van januari t/m december.

Aangezien het echter om een schatting gaat, lijkt mij zo'n verfijning niet nodig - maar dat kun je zelf natuurlijk beter inschatten dan ik. Het lijkt er in ieder geval op dat je gewoon jouw methode kunt gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:

Trouwens, je kunt ook simpelweg de helft van het resultaat optellen bij het huidige resultaat. Dus als je resultaat t/m augustus 20 duizend euro is, is de verwachting voor het resutlaat over heel het jaar 30 duizend euro.

Maar dit werkt natuurlijk alleen op dit moment, met de resultaten t/m augustus als uitgangspunt.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top! Fijn om te weten dat ik de gegevens kan gebruiken, ongeacht dat het een ruwe schatting is. Dat van die werkdagen ga ik wel nog proberen, dat vind ik nog wel een interessante toevoeging!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op basis van werkdagen (letterlijk van 2014) kom ik een fractie lager uit, ik heb uiteindelijk die gebruikt!