maximale belasting van een stalen koker profiel?

tussen twee muren wil ik een plateau maken.

de afstand tussen de twee muren is 2,69m

het plateau rust op twee L-profielen en het plateau wil ik van rechthoekige stalen kokers maken.

nu wil ik berekenen hoeveel gewicht er op kan met een koker van 30x20x2mm of een koker van 40x20x2mm.

zie zijaanzicht bijlage.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
36.5K

Antwoorden (3)

Sterkteberekeningen is hogeschoolwiskunde. Behalve de sterkte van de kokers moet je ook de hoekprofielen meenemen in de totale sterkte en de bevestigingen in (aan) de muren.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de hoekprofielen zijn 30x30x3mm en met chemische ankers vastgezet in de muur. dit zal veel sterker zijn dan de kokers dus niet noodzakelijk om te berekenen. het gaat mij puur en alleen om hoeveel gewicht de kokers kunnen houden zodat ik kan kiezen welke ik neem.
jc54
9 jaar geleden
Neem dan het zekere voor het onzekere en kies voor de 40 x 20 mm.
Indien het L profiel minimaal 3 mm dik en c/a 3 bij 3 cm , en goed bevestigd, zou dit geschat zich zeker wel een kilo of 50 per koker in het midden moeten kunnen dragen.

Een exacte berekening, is niet echt eenvoudig te maken, het belangrijkste zijn de
L profielen , indien deze degelijk en in beton verankerd zitten, haal je wellicht wel 100 KG.

Het sterkste word het indien je in het midden nog een steun kan maken. Waardoor de spanning qua buigen verminderd word. Dit vermeerderd de draagkracht aanzienlijk.
9 jaar geleden
Ten eerste ben ik geen erkende bouwkundige constructeur en ik probeer jou een beetje te helpen met deze constructieberekening. Hiervoor kun je beter naar een erkende bouwkundige constructeur gaan.

Ik zie hier gewoon: aan twee zijden ingeklemd met een gelijkmatig verdeelde belasting over de hele lengte.

Ik begin met het berekenen van de doorsnede-oppervlakte van deze stalen kokers:

Stalen koker met hol afgerond 20x30x2 mm, afgerond buitenstraal 3 mm en binnenstraal 1 mm:
A(koker1) = 2(2*20 + 2(30-4)) - ((3*2)² - π3²) + ((1*2)² - π1²) ≈ 177,13 mm²

Stalen koker met hol afgerond 20x40x2 mm, afgerond buitenstraal 3 mm en binnenstraal 1 mm:
A(koker2) = 2(2*20 + 2(40-4)) - ((3*2)² - π3²) + ((1*2)² - π1²) ≈ 217,13 mm²

Elasticiteitsmodulus van staal over algemeen is: 200-220 N/mm²

Q200(koker1) = A(koker1) * E(staal) = 177,13 * 200 = 35426 N
Q220(koker1) = A(koker1) * E(staal) = 177,13 * 220 = 38968,6 N

Q200(koker2) = A(koker2) * E(staal) = 217,13 * 200 = 43426 N
Q220(koker2) = A(koker2) * E(staal) = 217,13 * 220 = 47768,6 N

M = Q*L/12 met L = 2690 mm

M200(koker1) = 35426 N * 2690 mm / 12 ≈ 7.941.328 Nmm
M220(koker1) = 38968,6 N * 2690 mm / 12 ≈ 8.735.461 Nmm

M200(koker2) = 43426 N * 2690 mm / 12 ≈ 9.734.662 Nmm
M220(koker2) = 47768,6 N * 2690 mm / 12 ≈ 10.708.128 Nmm

Als ik het goed heb, zou de maximale belasting van koker 20x30x2 mm met lengte 2,69 m aan twee zijden ingeklemd met een gelijkmatig verdeelde belasting over de hele lengte te zijn:
7,941 - 8,735 kNm (afhankelijk aan soort staal).

En de maximale belasting van koker 20x40x2mm met lengte 2,69 m:
9,734 - 10,708 kNm.

Natuurlijk heb ik expres de hoekstalen aan de muur niet meegerekend, want die lijken mij niet belangrijk, als je de maximale belasting alleen van kokers wilt weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frimu2
9 jaar geleden
Ik ben overtuigd ....... :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp kan ik op een koker van 30x20x2 met een lengte van 2,69 minimaal 2093kg neerleggen? als het het geminste gelijk verdeel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ten eerste, volgens mij is de "minimaal" gewoon een nul, 0 kg. Dat is de laagste massa die de staal kan dragen. Ik denk dat je eigenlijk "maximaal" bedoelt. Ten tweede, helaas, dat kan ik niet weten. Om de maximale massa te weten heb je meerdere factoren nodig. Ik moet bijvoorbeeld de gewicht en de oppervlakte van je dak weten en daaruit kan ik berekenen hoeveel kokers je nodig hebt en welke kokers die je nodig hebt. Dit gaat te ver boven mijn pet, daarvoor kun je het beste naar een constructeur gaan. Je kunt eigenlijk niet zomaar van maximale belasting naar maximale massa omrekenen. Je kent de bekende formule F = m * g.
F = kracht (N), m = massa (kg) en g = valsnelheid (m/s²) Als ik Q = F beschouw en van Q naar m omreken, dan reken ik alleen de massa voor de doorsnede-oppervlakte, wat eigenlijk niet klopt. Het hoort dus niet bij de vraag van hoeveel de koker een maximale massa kan dragen. Tenslotte: De maximale belasting is geheel afhankelijk aan de staalsoort met zijn elasticiteitsmodulus. 7,941 - 8,735 kNm wil dus niet zeggen dat het tussen 7,941 en 8,735 kNm is, maar juist de elasticiteitsmodulus tussen 200 en 220 N/mm². Je kunt de verkoper/handelaar van staal vragen wat de elasticiteitsmodulus van je staal is. Het zou heel goed kunnen dat de staalsoort een S235 is, dan heb je de elasticiteitsmodulus van 235 N/mm².