De naam van de letter is de Thèta en deze wordt op verschillende manieren gebruikt. Ik weet niet precies wat je bedoelt met "limieten". Maar dit staat op Wikipedia:

Gebruik:
- Hoek in de wiskunde.
- In sferische coördinaten stelt de theta de hoek met de verticaal voor.
- In de geneeskunde wordt dit symbool gebruikt als afkorting voor therapie.
- De kleine letter thèta wordt in de natuurkunde gebruikt als aanduiding voor de celsiustemperatuur.
- In de meteorologie staat de kleine letter thèta voor de potentiële temperatuur.-
Thèta wordt ook gezien als het symbool van het eind of de dood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een situatie met limieten wordt héél vaak het begrip oneindig gebruikt.
Het teken voor oneindig is een LIGGENDE 8.
Waarschijnlijk bedoel je dat.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat om het tekentje wat hierboven staat. In een situatie met een limiet van x -> 0. Stel dat je bijvoorbeeld sin(3x)/3x hebt, dan wordt die 3x vervangen door het teken θ. Ik begrijp dat niet.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook niet met zekerheid weet Wat ik me nog zou kunnen voorstellen, is dat ze hier willen laten zien hoe je zo'n limiet terug kunt brengen naar een 'standaardlimiet', die je al eens eerder gezien hebt, Want je hebt waarschijnlijk al geleerd wat de limiet van sin(x) / x is voor x ->0. En nu krijg je de opgave sin(3x)/3x. Door de subsitutie θ = 3x (ze gaan gewoon tijdelijk op een heel nieuwe variabele θ over) laten ze vervolgens zien dat de limiet hetzelfde is als sin ( θ)/ θ, en dus nog steeds 1. Kan dat het zijn ?
Reddie
9 jaar geleden
@kierkegaard47, ik denk dat je gelijk hebt.
@mar0031 , je vraag munt niet uit in duidelijkheid.
Zelfs worden eenheidscirkelfuncties ook in limietfuncties gebruikt, als je daar een of meerdere theta θ ziet, dan betekent het een hoek of (meestal) een radiaal, altijd in combinatie met sin, cos en tan.

In de wiskunde (en meetkunde) worden 6 Griekse letters gebruikt voor hoeken:
alfa α, beta β, gamma γ, theta θ, phi φ en psi ψ.

Toegevoegd na 27 minuten:
Om wat duidelijker te maken waarom wij een eenheidscirkelfunctie gebruiken. In de limietberekeningen kunnen wij een x en y vervangen door r*cos θ en r*sin θ. Dus een xy-coordinaat [cos θ, sin θ].
Met θ als een enige onbekende in plaats van 2 onbekenden x en y kun je een vergelijking makkelijk oplossen.

Deze afbeelding is een mooie voorbeeld om de formule op die manier op te lossen.