Wat is precies een logaritme en hoe bereken je dit handmatig?

Ik moet voor een toelatingstest handmatig een logaritme berekenen, dus zonder rekenmachine, ik heb echter geen flauw idee wat dit inhoud en wat ik hiervan kan verwachten.

Kan iemand mij uitleggen wat het is, wat de stappen zijn om vragen op te lossen en misschien een voorbeeld van wat sommen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
29.1K
Cryofiel
9 jaar geleden
Een logaritme met welk grondtal? De meest voorkomende zijn het natuurlijke logaritme, dat is het logaritme met grondtal e, en het logaritme met grondtal 10. Maar ook het logaritme met grondtal 2 komt regelmatig in de praktijk voor. Andere grondtallen zijn natuurlijk ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik durf het niet te zeggen, dit is dan ook de enige informatie die ik heb gehad..
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan heb je te weinig informatie om een berekening te kunnen uitvoeren. De vraag komt overeen met "wat is precies een deling en hoe bereken je die handmatig?" zonder verdere informatie.

Antwoorden (2)

Een logaritme van een getal met een bepaald grondgetal is het getal waarmee je het grondgetal moet verheffen om het getal achter de log te bekomen.
Met woorden uitleggen is niet zo eenvoudig, enkele voorbeelden maken het misschien duidelijker:
2log8=3 want 2^3=8 (2 tot de derde macht is 8)
10log100=2 (of gewoon log100=2) want 10^2=100
elog(e^4)=4 want e^4=e^4
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een logaritme is in zekere zin het ‘omgekeerde’ van machtsverheffen.

Stel dat je de berekening hebt: 10^3 =1000. Deze berekening kan je op 2 manieren ‘omkeren’:

a) je kunt je afvragen: "welk getal moest ik tot de derde macht doen om 1000 te krijgen?". Om dit op te lossen trek je de derdemachtswortel uit 1000 , om 10 terug te krijgen. Deze manier zal je waarschijnlijk al kennen.

b) Maar je zou je ook kunnen afvragen: goh, 10 tot de macht hoeveel moest ik doen om 1000 te krijgen ? Het antwoord daarop is natuurlijk: 3 ( want 10^3= 1000). En dit is wat je met een logaritme berekent.

We schrijven dan : ‘log_10 (1000) = 3’ en we zeggen: ‘de logaritme met grondtal 10 van 1000 = 3’ . Vaak trouwens wordt dat ‘met grondtal 10’ weggelaten, als er geen verwarring kan ontstaan. Er is naast de log_10 nog één andere ‘standaardlogaritme’ maar als je nog nooit eerder met logaritmen te maken hebt gehad zal je die niet meteen tegenkomen, vermoed ik.

Algemener : als je x ^ y = a hebt, dan geldt dat log_x (a) = y.

Dus bijvoorbeeld:

2 ^3 = 8 , dus is log_2 (8) = 3
2^4 = 16, dus is log_2(16) = 4.

4^2 = 16, dus is log_4(16) = 2.

10^5 = 100000, dus is log_10(100000) = log (100000) = 5 (ik laat de 10 weg omdat het hier om de ‘standaard’ log gaat).

Maar wat is nu bv. log(12) ? Je vraagt hier dus eigenlijk naar ‘x, zó dat 10^x =12’. De wiskunde die je nodig hebt om dit zonder rekenmachine op te lossen is van universitair niveau en daarom verwacht ik (zonder verdere informatie) niet dat dit van je gevraagd wordt.

Ook bestaan er allerlei rekenregels voor logaritmen, die je kunt gebruiken.

Als voorbeeld noem ik :

log(a) + log(b) = log(a*b) . Dit komt omdat (10 ^a * 10^b = 10 ^(a+b) ).

Bijvoorbeeld: log(100) + log(1000) = 2+3=5=log(100* 1000).

log (a^b) = b* log a.
Bijvoorbeeld:

log (100 ^ 3) = 3 * log (100) = 6.

Net zo: log (1/a) =-log(a).

Bijvoorbeeld: log (1/10) = -1, omdat 10^ -1 = 1/10.

Ook log_x (1) =altijd 0, ongeacht het grondtal, omdat x^0 =1 voor alle x (behalve x=0).

Net zo is log_x (x) =1 , omdat x^1 =x.

Zie voor meer van dit soort regels en uitleg http://nl.wikipedia.org/wiki/Logaritme#Rekenen_met_logaritmes en
bijvoorbeeld http://www.dr-aart.nl/Logaritmen-regels.html /

Helaas kan ik er niet dieper op ingaan wegens de beperkte ruimte die ik heb voor mijn antwoord. Maar ik hoop dat dit verhaal je toch iets op weg heeft geholpen.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is de notatie log_10(1000) =3 een oudere notatie? Wij leerden de notatie a log b = c dus bijv. 2 log 8 = 3. En indien het grondtal 10 was dat werd het log 1000 = 3. Dan werd het a^c = b
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, hier heb ik zeker wat aan!!
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ronnie: ik ken beide wijzen van noteren. Dus 2 log 8 =3( waarbij de 2 'hoger' staat, dus linksboven de 'log'), maar ik ken dit ook als log_2 (8) (waarbij er natuurlijk niet echt een streepje staat, maar ik daarmee probeer aan te geven dat de 2 'rechtsonder' de log staat. Echt veel maakt het in mijn optiek niet uit, zolang maar duidelijk is wat bedoeld wordt. Hoe het met het gebruik zit, weet ik niet precies, mijn ervaring is wel dat ik de 'linksboven grondtal notatie' meer op rekenmachines zie en de 'rechtsonder grondtal notatie' meer in wiskundige artikelen. De artikelen die ik even zo snel googlede om naar te kunnen verwijzen volgden in ieder geval die laatste notatie, vandaar dat ik maar besloot deze te volgen. Edit: in deze link: http://www.wisnet.nl/courses/WisnetMetha/BASIS/basislaag/Standaardfuncties/ExpLog/explog.pdf wordt gezegd: "Het grondtal a van de logaritme wordt in Nederlandse boeken links boven de log geplaatst. Echter internationaal wordt het grondtal voor de logaritme tegenwoordig rechts onder de log geplaatst, wat ook een beter gevoel geeft omdat het een "grondtal" is. Misschien even wennen dus." De moderne, internationale notatie is dus die , die ik gebruikt heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke dankje voor de verheldering!