Hoe krijg genereer ik van de getallen 1 t/m 20, 200 verschillende 3 cijferige combinaties?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn de getallen 10 tot en met 20 1 of 2 van jouw 3 cijferige combinatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit maakt niet uit. Het gaat erom dat er in elke combi 3 getallen komen. de drie getallen mogen bijvb. ook 10 14 18 zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dan kunnen nu de wiskundigen hier aan de slag....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je alle getallen meer dan eens mag gebruiken heb je volgens mij 20x20x20 combinaties mogelijk dus 8000 mogelijkheden dus ik snap je vraag toch nog niet. Als je elk getal maar 1x mag gebruiken is het nog 20x19x18=6840
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve mensen bedankt voor jullie reacties en antwoorden. Ik merk dat ik veel specifieker moet zijn in mijn vraagstelling. De vraag. Ik heb twintig tafels genummerd 1 t/m 20 met elk 10 stoelen, totaal 200 stoelen. Alle 200 personen moeten elk 3 x van tafel wisselen. Hierbij mogen ze niet twee maal aan dezelfde tafel komen te zitten en ook niet tweemaal met dezelfde personen. Na een wisseling moeten er weer 10 personen aan elke tafel zitten. Hoe genereer ik deze driecijferige tafel code?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet mogelijk omdat je na de eerste zit als met 9 anderen aan tafel hebt gezeten en als die 9 allemaal naar een nieuwe tafel gaan heb je samen met de tiende persoon al 100 mensen die niet meer bij elkaar mogen zitten. Dan heb je een probleem want er zijn dan nog maar 100 mensen over die hetzelfde probleem hebben en ook niet meer bij elkaar mogen. Je zou er op dat moment nog 1000 moeten hebben. Je hebt het over drie keer wisselen maar volgens mij bedoel je 2x wisselen. Je moet je eisen bijstellen, dit gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wederom bedankt voor de reactie! Zeer verhelderend. Ik zal mijn eisen dan maar bijstellen. Inderdaad, het betreft 2x wisselen.

Antwoorden (2)

Gewoon:
.
etc...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is hoe je ze genereert. Daarom hier een programmaatje in pseudocode:
for i = 1 to 20
for j = 1 to 20
if j <> i then
for k = 1 to 20
if k <> i and k <> j then
print i, j, k
end if
next k
end if
next j
next i

En als je niet wilt dat dezelfde combinaties in een andere volgorde weer terugkeren dan doe je het zo:
for i = 1 to 20
for j = i + 1 to 20
for k = j + 1 to 20
print i, j, k
next k
next j
next i

In het eerste geval vind je 6840 combinaties, in het tweede 1140. Je kunt het programma natuurlijk afbreken als je er 200 hebt.
WimNobel