Hoe vind ik de best passende formule bij een serie coördinaten door middel van regressie-analyse?

Voor een programma wil ik gebruik gaan maken van regressie, maar op internet kan ik hier weinig begrijpbaars over vinden. Van de ingevoerde coördinaten weet ik het verband al, dus ook de formulevorm, maar alle losse variabelen nog niet.

Simpel gezegd: hoe kan ik bijvoorbeeld lineaire regressie of kwadratische regressie toepassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Antwoorden (2)

Je kunt excel gebruiken. Lineaire regressie is het eenvoudigst, bij andere regressies moet je officieel rekening houden met wegingsfactoren, waardoor het verhaal erg ingewikkeld wordt. De winst daarbij is niet zo erg groot.

In de praktijk kun je overal lineaire regressie van maken. Als er een kwadratisch verband is tussen X en Y kun je gewoon de X-en eerst in een aparte kolom te kwadrateren. Dan vindt je een lineair verband tussen X^2 en Y, door in plaats van de X-kolom de X^2 kolom als X-as te plotten.

In Excel moet je kiezen voor een spreidingsgrafiek met losse punten. Dan kun je kiezen voor het toevoegen van een trendlijn als je met je rechtermuisknop op de puntenreeks klikt. Bij de opties voor de trendlijn zit weer een optie om de bijbehorende functie naast de trendlijn weer te geven.

In Excel zit ook een optie voor Data analyse, (data analysis tool pack) die niet standaard is geinstalleerd.
Daarbij zit ook een lineaire regressie optie, waarbij je nog wat meer info krijgt.

Derde optie in de bron, online linear regression
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de bron staat een aardig voorbeeld van een regressie van een lijn y = ax+b
Je voert de meetpunten een voor een in.
Daarbij houdt je 5 variabelen bij.
- Het aantal ingevoerde meetpunten n.
- Je telt de x op bij de som van de x-waarden
- Je telt de y op bij de som van de y-waarden
- Je vermenigvuldigt x met y en telt dat op bij de som van de xy waarden.
- Je neemt x² en telt dat op bij de som van de x²-en.

Zodra je alle meetwaarden hebt ingevoerd bereken je aan de hand van de 5 variabelen de b-waarde.
Vervolgens bereken je de a-waarde met behulp van het gemiddelde van de x-waarden, het gemiddelde van de y-waarden en de zojuist berekende b-waarde.
Zo wordt het daar voorgedaan.

Voor een kwadratische regressie gaat het op soortgelijke manier. Daar moet je wel meer variabelen voor bijhouden.
Als je precies wilt weten hoe dat moet, zie ik wel een reactie.