Als ik een volgende stelsel moet oplossen in een grafiek: 2x-y+6=0 dan is y=6 en x=-3 maar waarom is die dan stijgend, want x is tog -3?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Antwoorden (3)

Als je de functie omschrijft staat er: y=2x-6
Het getal voor de x is positief, dat betekent dat de functie stijgend is.
Welke x je dan invult maakt voor de grafiek niet uit, die vul je in om een punt op de lijn te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Juist +
Dus er zijn oneindig veel oplossingen; elk punt op de lijn ie er daar één van.
Als je in de google zoekbox invult: y=2x-6 dan krijg je direct de grafiek te zien.
De richtingscoëfficient is +2. Een positief getal dus heb je een stijgende rechte.

Wanneer y=0 is x= -3

Dat wil zeggen dat de rechte de x-as snijdt op -3.

De y-as wordt gesneden op 6, want 6 is het intercept.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jij hebt gevonden zijn twee waarden die je niet aan elkaar hebt gekoppeld. Een oplossing is voor x=0 en y=6 (immers 2*0-6+6=0 ) en een oplossing die je hebt gevonden is bij x=3 en y=0. (want 2*-3-0+6). De coördinaten die je vindt zijn dus (0,6) en (-3,0), vergeet die nullen niet. Als je deze twee punten in een assenstelsel zet en een grafiek door die twee punten tekent dan heb je de grafiek bij de functie gemaakt. Zie het plaatje hieronder. Je ziet ook meteen dat de grafiek dalend is.

Door de grafiek anders op te schrijven met y voorop krijg je y= 2x+3. Dan zie je ook dat het getal voor de x positief is en de grafiek dus stijdend is.