Hoe kan het dat ik met een wortel het kwardraat van een getal kan verwijderen?

wat gebeurt er als ik het kwardraat van een getal met de wortel weghaal? is het een regel of zit er een beredenering achter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Worteltrekken en kwadrateren zijn de exacte tegenovergestelde bewerkingen. Net als delen en vermenigvuldigen als je de 3 maal 4 doet en daarna deelt door 4 had je het net zo goed niet kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn gewoon correct, maar voor de pietlutten ontbreekt er wat ;-). Het kwadraat van -2 is 4, maar de wortel van 4 is 2. Bij kwadrateren krijg je altijd een positief getal. Worteltrekken van een negatief getal kan in principe ook, maar dat leidt tot complexe getallen en dat is weer een verhaal apart.

Het beste antwoord

Dat is juist de definitie van de wortel. Dat ie (in jouw woorden) het kwadraat weghaalt.
Er zijn ook derdemachtswortels die een derdemacht "weghalen".
En zo verder.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij een plusje, omdat je, blijkens het antwoord, in staat was om de vraag te begrijpen.
Ik snapte niets van de vraag, tot ik jouw antwoord las. Da's toch wel een plusje waard. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel het is erg duidelijk geworden

Andere antwoorden (1)

De wortel is het tegengesteld van kwadraat.
Het kwadraat van 5 is 25 en de wortel van 25 is 5.
Dus als je een getal hebt met een kwadraat, en je zet er een wortel overheen, dan heft de wortel het kwadraat op.