Hoe bereken je een verkoopprijs als je de kosten en je minimale winstdoel kent?

Voorbeeldje: Je kosten bedragen €7,50 en je wilt minimaal 5 euro winst maken. Hoe bereken je in dit geval wat je verkoopprijs moet zijn?
Het liefst in een Excel blad.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K
SimonV
10 jaar geleden
C1=A1 (kosten) + B1 (winst).
Dus € 12,50 in dit geval.
Of is dat te simpel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, even vergeten na te denken... Beetje dom van mij :$ Bedankt

Antwoorden (2)

Je kunt standaard 5 euro winstopslag berekenen, maar in verhouding tot de kosten is dit niet altijd relevant. Wanneer je 150 euro aan kosten hebt en je vraagt 155 euro, is het in verhouding met 7,50 euro aan kosten wel erg weinig.

Ik adviseer je om een winstopslag percentage te gebruiken. Stel dat je telkens van je kosten minimaal 50% winst wilt behalen. Dan is het kosten * 1,50 = verkoopprijs.
In excel:
Kosten kolom maken en een verkoopprijs kolom maken.
In de kolom van de verkoopprijs komt de volgende formule dan:
kosten * 1,50

Zo heb je altijd een evenredige winstopslag dan wanneer je zegt 5 euro winst maken. Slechts een advies ;).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem je advies mee, verder is het antwoord helemaal goed. Was even vergeten na te denken... Beetje dom van mij :$ Bedankt +
Heel simpel gesproken zou dat zijn: euro 7,50 + euro 5,00 = euro 12,50.

Maar daar valt nog wel meer over te zeggen. Stel dat je het product moet verpakken voor je het kunt versturen (in geval van een webshop). Dan moet je nog een opslag voor het verpakken op de kostprijs zetten. Of een vast bedrag, dat hangt ervan af. Stel je werkt met een opslag voor de verpakking van 2%. Kosten worden dan al 100/98 * eur 7,50.
Stel verder dat je op rekening verkoopt. Dan loop je het risico op wanbetaling en ben je het product kwijt. Voor dat risico kun je ook weer een opslag nemen. Stel 2%. Dan wordt het 100/98* de prijs van het verpakte product.
Enz.

Maar als je te hoog uit komt met de verkoopprijs t.o.v. je concurrenten heb je natuurlijk niets aan deze theoretische berekening. Dan koopt 'niemand' het product en kun je beter omgekeerd gaan rekenen:
Je neemt de verkoopprijs van de collega's, gaat daar nog iets onder zitten en berekent: kan ik het product daarvoor inkopen en er ook nog zoveel op verdienen als gewenst. Als het antwoord 'ja' is, kun je erin gaan handelen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo overdreven is het niet, ging echt om de som. Heel dom van mij dat ik het even vergeten was. Te moeilijk gedacht misschien. Bedankt