Ik heb een permanente belegggingsopdacht in een fonds en wens nu het gewogen gemiddeld rendement te berekenen. Hoe begin ik eraan?

Elke maand wordt hetzelfde bedrag geïnvesteerd in een fonds. Door de koersschommeling krijg ik de ene keer al wat meer stukken dan de andere keer. Ik zou graag het gewogen gemiddeld rendement op jaarbasis kennen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (1)

Per maand het aantal aandelen in een spreadsheet zetten met de aanschafprijs. Dan kun je per maandelijkse aanschaf kijken wat je rendement is ten opzichte van de actuele koers. Als je dat per jaar bij elkaar optelt heb je volgens mij het totale rendement per jaar gewogen per maand. Dan te je de jaren bij elkaar op en neem je het gemiddelde daarvan.

Wat je daar dan wijzer van wordt weet ik niet.