hoe bereken je de oppervlakte van een cilinder als je alleen de inhoud (80 liter) en een diameter (40 cm) weet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Het beste antwoord

De hoogte van de cilinder is onbekend en nodig om de oppervlakte van de cirkel te berekenen. De inhoud van een cilinder bereken je door de oppervlakte van het ronde grondvlak te vermenigvuldigen met de hoogte. De oppervlakte van een cirkel is pi maal de straal in het kwadraat. Als we uitgaan van liters en decimeters, is de straal hier 2 dm, dus pi maal 2 kwadraat maal [hoogte] is 80. De hoogte is dan 80 gedeeld door 4 maal pi.

De totale oppervlakte is twee keer de oppervlakte van het grondvlak plus de oppervlakte van de rol. De totale oppervlakte is daarom twee keer pi keer vier (de straal in het kwadraat) is 8 pi plus (80 gedeeld door 4 maal pi) maal 4 pi.

Dat is dus 25,13 plus 80 is 105,13 vierkante decimeter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een cilinder weet je dat de inhoud de volgende formule is
V = ((pi/4)*d^2)*h
==> h= V/((pi/4)*d^2)
en de oppervlakte van een open (dus zonder deksels) cilinder de onderstaande formule
A = pi*d*h
Dus
A = pi*d*V/((pi/4)*d^2)
A = V/((1/4)*d)
En dan is het een kwestie van de getalletjes invullen (let op je moet wel de liters even omreken naar kubiekemeters)