Waarom snijden twee lijnen elkaar vanuit de cirkelrand onder 90 graden?

Als je vanuit de uiteinden van een middellijn door een cirkel twee rechte lijnen naar de rand trekt, waarom is die hoek dan altijd 90 graden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
Cryofiel
9 jaar geleden
De uiteinden van een middellijn door een cirkel zitten al op de rand van die cirkel. Je kunt dus geen lijnen meer trekken van die uiteinden naar de rand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jawel hoor! De rand bestaat toch uit meer dan 2 punten.
Cryofiel
9 jaar geleden
In de toelichting staat dat vraagsteller vanuit de uiteinden van de middellijn twee rechte lijnen wil trekken. Die twee rechte lijnen lopen vanaf die uiteinden naar de rand van de cirkel. Maar de uiteinden, dus de punten waarvandaan je de twee rechte lijnen wilt trekken, liggen al op de rand van de cirkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller is wel vergeten te vermelden dat je de 2 lijnen uit de uiteinden van de middellijn naar eenzelfde punt op de rand moet trekken. Als je dat doet vormen de getrokken lijnen inderdaad een rechte hoek tegen de rand, onafhankelijk van welk punt op de rand je gekozen hebt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oh, DAT bedoelt hij! Goed raadwerk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is inderdaad wat ik bedoel. Maar waarom is dat zo?

Het beste antwoord

Het gaat om de stelling van Thales, zie bron. Het bewijs staat erbij.