Wanner heb ik de meeste stuwkracht?

Wanner heb ik de meeste stuwkracht met een schroef van een elektrische buitenboordmotor
als de schroef 10 cm of 60 cm onder de waterspiegel zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.8K

Het beste antwoord

De stuwkracht van een schroef is onafhankelijk van de diepte van de schroef onder de waterspiegel.

Overigens is 10 cm diepte natuurlijk niet diep genoeg, daar de schroef dan lucht aan kan gaan zuigen waardoor het rendement wordt verlaagd. Een schroef die dicht bij het wateroppervlak zit, kan als het schip in hevige golfslag vaart, af en toe boven water komen en doorslaan. Dat wil zeggen dat het toerental van de motor en dus ook de schroef plotseling toeneemt, hetgeen schadelijk is voor de gehele voortstuwingsinstallatie.

De scheepsschroef bestaat uit op een naaf geplaatste bladen die een schroefoppervlak beschrijven, vergelijkbaar met een ventilator of een vliegtuigschroef. Doordat de bladen onder een hoek staan ten opzichte van de aanstroomhoek wordt een liftkracht opgewekt. Deze liftkracht heeft een voorwaartse component, de stuwkracht, die een schip voortstuwt.
De spoed van een schroef is de afstand die deze afgelegd zou hebben indien deze in een vaste stof zou ronddraaien, vergelijkbaar met schroefdraad. De spoed wordt bepaald door de hoek die de bladen maken met de schroefnaaf. Dit heeft invloed op de stroomsnelheid waarmee het water de schroef verlaat. In vloeistof legt de schroef een minder grote afstand af. Het verschil wordt slip genoemd.

Het is de spoed met bijbehorende liftkracht die de stuwkracht bepaald en de draaisnelheid van de schroef maal de spoed leveren die de snelheid van een schip bepaald.

Hoe verder (dieper) de schroef van het bevestigingspunt van de aanhangmotor zit, des te groter het koppel wordt die de schroef op het schip uitoefent. Dit heeft tot negatief gevolg dat het schip met zijn achtersteven naar beneden en de voorsteven naar boven (uit het water) wordt gedrukt, wat in extra weerstand resulteert. De schipper zeggen "dat het schip tegen de berg opvaart".

Een schroef dient dus zo hoog mogelijk geplaatst te worden, maar niet zo hoog dat hij boven het water uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet het niet zeker maar als ik even logisch redeneer zou ik zeggen dat je de meeste stuwkracht heb bij 60 cm diepte omdat bij 10 cm een aardig deel van de stuwkracht verloren zal gaan aan de oppervlakte van het water, benieuwd naar beter onderbouwde antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook voor 60 cm gaan. Wel is de weerstand NAAR die diepte groter door het water, maar wanneer je een bootje zou nemen is de weerstand nog groter omdat het water langs de boot moet worden verpompt wat weerstand geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lastige vraag...
Laat ik er eerst van uitgaan dat het om een jol gaat of visboot waarbij de schroef ook bij 10 cm al onder de boot uitsteekt.
Daarmee negeer ik dus eventuele extra weerstand die zou kunnen optreden als de schroef achter de boot ipv onder de boot zit.
Daarnaast ga ik ervan uit dat de schroef en het motor vermogen redelijk op elkaar zijn afgestemd.

Stuwkracht is de kracht die de schroef op het water afgeeft, NIET dus het vermogen. (Dat is kracht maal snelheid).

Wil je maximale trekkracht terwijl de snelheid je niet interesseert...bv om iets (visnet bv) door het water te trekken dan zal daar waar het water meer (tegen) druk biedt meer stuwkracht mogelijk zijn dat is dus bij 60 cm (op diepte dus).

Wil je maximale snelheid halen dan blijkt al snel dat je bij een sneller draaiende schroef weliswaar niet de hoogste kracht uitoefent maar wel het hoogste vermogen ...kracht maal snelheid (stroomsnelheid van het water door de schroef)... en daarmee kan je dan dus wel sneller varen. Dit bereik je op plaatsen waar de schroef minder water weerstand heeft, dus ondieper.

Als slot: Heeft je boot veel waterweerstand,dan liever de schroef wat dieper in het water, heb je een mooi gestroomlijnde en niet diepliggende boot dan de schroef wat hoger voor maximale snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om een kano, en de motor hangt naast de kano
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een 2-3 persoons kano (ik neem aan een canadees) verwacht ik de grootste snelheid als de schroef een paar centimeter onder het oppervlak is..niet te diep dus. Uiteraard moet de kano wel netjes in het water liggen, horizontaal dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt in je betoog:
vermogen = kracht x snelheid.
Ik denk dat dit niet juist is.
Vermogen is een grootheid die de arbeid per tijdseenheid voorstelt. In formulevorm:
vermogen = arbeid/tijdsduur
of eigenlijk: P = dW/dt
waarbij:
P: het vermogen, uitgedrukt in watt
W: de arbeid, in joule
t: de tijd, in seconden
d = (delta) Overigens heeft dit niets met de diepte van de schroef in het water te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wildelely
Wat jij zegt is ook correct, maar is in essentie hetzelfde. Jij zegt Vermogen = Arbeid/tijdsduur. Arbeid is kracht maal weg. Snelheid is (afgelegde)weg/tijdsduur. Derhalve is (arbeid/tijdsduur) gelijk aan (kracht * weg / tijdsduur) is gelijk aan (kracht * snelheid). In formulevorm dus:
P = dW/dt = F*(ds/dt) = F*v