hoe reken je de coordinaten van snijpunten in x-as uit bij de formule: x(kwadraat)-5x+6?

gebruik je dan de product-som methode of de abc-formule?
alvast bedankt ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Werkt allebei prima in dit geval.
Sukses!
Poet
10 jaar geleden
De x-as is de lijn waarvoor geldt dat y gelijk is aan nul. Jouw vraag wordt dan: voor welke x-en geldt:
x(kwadraat)-5x+6 = 0
Reddie
10 jaar geleden
Als je het over een x-as hebt, zul je ook een y-as hebben.
Misschien is het duidelijker als je het goed opschrijft, namelijk:
"hoe reken je de coordinaten van snijpunten in x-as uit van de grafiek y = x^2-5x+6".
Dat doe je door y=0 te nemen, zodat je overhoudt: x^2-5x+6=0
Goed formuleren is erg belangrijk bij exacte vakken.
Zie verder bovenstaande reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
product-som
x²-5x+6=0
(x-3)(x-2)=0
x=3 of x=2 abc-formule
x²-5x+6=0
a=1
b=-5
c=6 x=(-b±√(b²-4ac))/2a
x=(5±√(25-24))/2
x=3 of x=2 Het kan dus allebei. De product-som is bij dit soort eenvoudige opgaven de snelste oplossing. Als u de combinatie niet meteen ziet, dan is de abc-methode aan te raden.

Antwoorden (1)

Je stelt dan de formule gelijk aan 0. Daardoor ontstaat een kwadratische vergelijking.
Sommige kwadratische vergelijkingen kun je snel oplossen met de product-sommethode.
In dit geval zijn gemakkelijk twee getallen te vinden die als som 5 hebben en als product 6.
Namelijk 2 en 3.
Iedere kwadratische vergelijking kun je oplossen met de abc-formule.
Dus als het niet lukt om de twee oplossingen met de product-sommethode te vinden kun je de abc-formule gebruiken.
Let wel: dit betekent niet dat er altijd oplossingen zijn.
Als in de abc-formule de uitdrukking onder het wortelteken (de discriminant) negatief is, dan zijn er geen (reële) oplossingen.
WimNobel