Hoe moet ik deze binomsom uitrekenen?

Ik heb een wieltje met 2 kersen, 2 appels en 1 banaan. Het wordt 56 keer gedraaid. Ik moet uitrekenen P(meer dan 20 keer appel). Hoe moet ik dit uitrekenen met binompdf/binomcdf? Ik dacht zelf aan de complementregel, maar daar komt een fout antwoord uit. Kunnen jullie helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Antwoorden (2)

Volgens mij ben je op de goede weg, maar,
P(meer dan 20 keer appel) = 1 - P(hoogstens 20 keer appel).
Volgens de voorgaande kansen is dit dus 1-binomcdf(56,2/5,20) dus 20, en niet 19.
Reddie
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Zo op het eerste gezicht lijkt dit me juist, plusje.
Als ik het mij goed herinner moet je binomcdf gebruiken, omdat je niet de kans op een p(recieze) waarde wilt uitrekenen, maar de kans op een cumulatieve waarde. Cumulatief betekent tot een bepaalde waarde.

Als je zegt: De kans op meer dan 20x appel dan tellen alle uitkomsten met maximaal 20x appel niet mee. Die kans kan je relatief makkelijk uitrekenen.

De kans op appel bij een keer draaien is 2 / (2 + 2 + 1) = 2/5 (oftewel aantal appels op de schijf gedeeld door het totaal aantal vakjes).

Algemeen geldt voor het invullen van de binomcdf op de grafische rekenmachine: binomcdf (Onderwaarde, Bovenwaarde, Kans, Aantal trekkingen)

Dat kan je invullen:
= P(max. 20x appel)
= P(X ≤ 20)
= binomcdf(0, 20, 2/5, 56)

X is hierin het aantal keer succes (een appel draaien).

Maar je wilde weten hoe groot de kans is op juist meer dan 20x appel draaien. Een ding weet je zeker of je draait maximaal 20x appel of je draait meer dan 20x appel. Die kansen zijn dus samen 1.

Wil je de kans op meer dan 20x appel draaien uitrekenen, dan neem je dus 1 en trek je de kans op maximaal 20x appel draaien vanaf (complementregel). De totale uitwerking is dan:

P(meer dan 20x appel)
= P(X > 20)
= 1 - P(X ≤ 20)
= 1 - binomcdf(0, 20, 2/5, 56)
= 0,695