Hoe moet ik een cijfer-reeks oplossen? Soms snap ik dit niet bijv: 3968-63-8-3-...? Hoe kan ik dit op een makkelijke en snelle manier oplossen?

Hoe kan ik er achter komen welk verband er in een getallenreeks zit? Bijv. Aftrekken, optellen, vermenigvuldigen etc..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
6.4K
Cryofiel
12 jaar geleden
Deze pak je andersom aan. 3x3=9, 1 eraf en je hebt 8.
8x8=64, 1 eraf en je hebt 63.
63x63=3969, 1 eraf en je hebt 3968. Het volgende getal is dus 2:
2x2=4, 1 eraf en je hebt de 3 die nu aan het einde staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wortel van (3968 + 1) = 63, de wortel van (63+1) = 8, de wortel van (8+1) = 3, de wortel van (3+1) = 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is geen makkelijke (lees systematische) manier om dit soort problemen aan te pakken, hooguit een rijtje kunstjes die je kunt proberen.

Het beste antwoord

je moet kijken of je verbanden kunt ontdekken, door uit te proberen,..in dit geval: het getal nemen, 1 erbij optellen, en daar de wortel van pakken. Dus: 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt

Andere antwoorden (1)

Bij mij gaat het zo: Ik zie 63 en denk meteen 7*9. (belangrijk dus dat je de tafels geautomatiseerd hebt!) Vervolgens kijk ik bij de rest van de reeks. 8=2*4, en 3968 blijkt inderdaad 62*64 te zijn. Dus het volgende getal is telkens een getal dat tussen twee getallen ligt die vermenigvuldigd het vorige getal zijn. Dat betekent dat het getal na 3 tussen twee getallen moet in liggen die vermenigvuldigd 3 zijn. Dat zijn 1 en 3, dus zal het volgende getal 2 zijn.
Vaak is het een kwestie van een beetje uitproberen met dit soort reeksen, en het herkennen van patronen, of zoals in dit geval vooral van producten.