Hoe schrijf je een formule zonder haakjes?

Volgens mij heb ik dat vorig jaar geleerd, maar ik ben het vergeten en ik moet het dit (school)jaar weer kunnen.

Voorbeeld:
q = 5(p+3)

Kunnen jullie het ook uitleggen, hoe dat ook alweer moest met een papegaaienbek als je bijv. r=(s+3)(2s+4) zonder haakjes moet schrijven?

Ik ben het he-le-maal vergeten.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
2.4K

Antwoorden (2)

q=5(p+3) wordt 5xp en 5x3
Dus q=5p+15

Bij r=(s+3)(2s+4) wordt het
s x 2s en s x 4
3 x 2s en 2 x 4

r=2s^2+10s+8
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik was te lang aan het typen... nu ben je me net een paar minuutjes voor...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Terror, je hebt een tikfoujte gemaakt.
3 x 2s en 2 x 4 moet zijn:
3 x 2s en 3 x 4
Dan wordt de uitkomst: r = 2s² + 10s + 12
Je moet kijken wat er eigenlijk staat.

--

In je eerste voorbeeld, q=5(p+3), staat er eigenlijk: q is vijf maal (p+3).

Dus niet: q is vijf maal p, en dan plus drie.
Maar in plaats daarvan: q is vijf maal "dinges", en "dinges" is p+3.

Als q gelijk is aan vijf maal (p+3), dan is q gelijk aan vijf maal p plus vijf maal 3.

In formulevorm: q=5(p+3) wordt q=5p+15.

--

Je tweede voorbeeld werkt net zo. Alleen staat er nu geen 5, maar s+3.

Dus r=(s+3)(2s+4), dan staat er eigenlijk: r is gelijk aan dittum maal dattum. dittum is s+3, en dattum is 2s+4.

Je kunt dus eerst zeggen: r is gelijk aan dittum maal (2s+4). Dit is hetzelfde als het eerste voorbeeld, alleen staat er nu dittum in plaats van 5.

In formulevorm: r=(s+3)(2s+4) wordt r=dittum·(2s+4), en dat wordt
r = dittum·2s + dittum·4

(Ik gebruik hier · voor "maal".)

Voor de duidelijkheid schrijven we dit als
r = 2s·dittum + 4·dittum

Nu zeggen we: oh ja, "dittum" was eigenlijk s+3. De formule wordt dan
r = 2s(s+3) + 4(s+3)

Beide stukken werken we op dezelfde manier uit als in het eerste voorbeeld:
2s(s+3) wordt 2s·s+2s·3, ofwel 2s²+6s.
4(s+3) wordt 4s+12

Nu alles optellen. We hadden
r = 2s(s+3) + 4(s+3)

Met bovenstaande uitwerking wordt dit
r = 2s²+6s + 4s+12

Hier staat dus
r = 2s² + 10s + 12

Toegevoegd na 1 uur:

Plaatje van papegaaienbek toegevoegd, met dank aan JoanDArc voor de tip.

Link naar bron toegevoegd waar mijn methode op de moderne manier (dus met de papegaaienbek) wordt uitgelegd.

Cryofiel
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Een plus voor het leuke antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en nog een plus voor de moeite (enorm)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryofiel: Ik heb het hier afgehaald: http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=8350&j=2003 Naar mijn map afbeeldingen opgeslagen op mijn PC, 100/100pixels naar 50/50 pixels verkleind.
Terror Blizzard was nieuwsgierig naar de papegaaiensnavel, dus als jij het plaatje nu bij jouw antwoord kopieert, dan haal ik het daarna weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh neen, world is nieuwsgierig.
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Ik heb jouw plaatje en de site toegevoegd aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan komt nu de grote verdwijntruc :))