Is er een makkelijke manier om het bmi the berekenen zonder rekenmachine?

Bijv: bmi van een vrouw van 1,75 en gewicht van 70kg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn genoeg online bmi calculators, maar als je het zonder rekenmachine wilt, neem ik aan dat een pc al helemaal teveel is. Uit je hoofd is dan de enige manier, maar dat vind ik persoonlijk niet rijmen met 'makkelijk': ik pak toch een rekenmachine voor dat soort dingen.

Antwoorden (2)

Ga naar de site van het voedingscentrum, of klik in de bron en vul je gegevens in, vervolgens klik je op berekenen.

Toegevoegd na 31 minuten:
Meet je lengte
Pak een potlood. Trek je schoenen uit en ga rechtop tegen de muur staan. Leg het potlood horizontaal op je hoofd en zet op die hoogte een streepje op de muur. Meet met de rolmaat de afstand van de vloer tot het streepje. Noteer je lengte in meters (bijvoorbeeld: 1,74 meter als je 174 centimeter lang bent). Gum het streepje weer weg.

Kleed je uit en weeg jezelf. Deel je gewicht door je lengte
Deel het resultaat nogmaals door je lengte
Voor natuurkundigen: de eenheid van de BMI is kg/m2.

Beoordeel je BMI
Een BMI van 18,5 tot 24,9 geldt voor volwassenen als gezond.

Is jouw BMI lager dan 18,5, dan is het misschien verstandig wat meer en gezond te eten.
Ligt jouw BMI tussen de 25 en 27 dan ben je iets te zwaar. Eet gezond en probeer wat meer te bewegen.
Ligt je BMI tussen de 27 en 30, dan spreekt het Nederlands Huisartsengenootschap van overgewicht. Is je BMI hoger dan 30, dan heb je ernstig overgewicht of obesitas. Ga eens langs bij je huisarts of diëtist en kies een goed dieet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is de bedoeling dat het zonder rekenmachine moet, voor een toelating van een opleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, op die manier.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Als je geen rekenmachine mag gebruiken neem ik aan dat xls of een site ook niet mag.... Sja, dan kan ik weinig anders meer bedenken dan ouderwetse rekenvaardigheid... (op papier of uit het hoofd). De standaardroute zou dan zijn: eerst uitrekenen wat 1.75 * 1.75 is, en dan 70 door het resultaat daarvan delen. Of : eerst 70/1.75 uitrekenen, en het resultaat daarvan nog eens door 1.75 delen. In dit bijzondere geval kan het toevallig met wat minder rekenwerk, nl zo: de lengte is 7/4 m, het kwadraat daarvan is 49/16. 70 kilo daardoor delen is 70 / (49/16) = (70/49)* 16 = 10/7 * 16 = 160/7= 22 6/7= ongeveer 22.85 Maar goed dat soort dingen moet je maar net leuk vinden ...
Als je een rechtstreekse site wilt ga je naar http://www.bmi-uitrekenen.nl/

Jouw BMI is trouwens 22.9