hoe weet je zeker dat je de goede stappen zet als je een vergelijking oplost?

ik als huiswerk moeten we een aantal vergelijkingen oplossen. maar hoe weet je zeker dat je de goede stappen zet om alles op te lossen

Toegevoegd na 1 minuut:
bijv, kun je geen andere stappen zetten om bij je antwoord te komen en klopt de foto?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Elke stap waarmee je de gelijkheid aan beide kanten van het "s"-teken niet veranderd is op zich wiskundig gezien een goede stap. Dat wil echter niet zeggen dat die stap je ook dichter bij de uitkomst brengt.

Ook zijn er natuurlijk meerdere wegen die je naar de oplossing brengen. De weg naar de oplossing maakt op zich niet uit, maar een beetje snelle en handige weg is wel wenselijk. En dat is gewoon een kwestie van ervaring. Ook zijn sommige vergelijkingen (nog) niet oplosbaar. (In de wiskunde worden ook nog steeds dingen bedacht en bewezen)

Een goede toets is om achteraf even je antwoord in de oorspronkelijke vraag in te vullen om te kijken of het klopt.

In jouw voorbeeld kan je ook het volgende doen.
6x + 12 = 0
(6/6)x + 12/6 = 0 ==> x + 2 = 0
x + 2 -2= 0-2 ==> x = -2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Zoals je ziet, iets andere stappen, zelfde oplossing: 6x + 12 = 0
6x =-12
x =-12/6
x=-2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@iHave, ik vind hem ook mooi. Tegen de tijd dat ikstelvragen er 50 gemaakt heeft, laat hij/zij vanzelf het overbodige weg.
Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt!!!

Andere antwoorden (1)

Je moet je afvragen wat "dé oplossing" is.
In het geval van de vergeliking "6x + 12 = 0" lijkt mij dat je een oplossing zoekt van de vorm "x = ?".
Dat betekent
(1) dat je aan de linkerkant van het =teken alleen x-en hebt, en de rest aan de rechterkant van het =teken. Dat betekent dus dat je alles wat geen x is, aan beide zijden moet aftrekken.
(2) dat je aan de linkerkant van het =teken een enkel x heb, en niet meerdere. Dat betekent duf dat je beide zijden moet delen door het getal (of uitdrukking) dat voor de x staat.
De volgorde van (1) en (2) mag je ook omdraaien. Net wat je het gemakkelikst vindt.
Je mag dus ook 6x + 12 = 0 --> x + 2 = 0 --> x = -2 rekenen.
Reddie
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Even voor de zekerheid, is dit niet duidelijker?
6x + 12 = 0
6x =-12
x =-12/6
x=-2 Bij jouw oplossing moet je bedenken dat je door zes deelt, bij mijn oplossing zie je wat er gebeurt...
Reddie
10 jaar geleden
@SimonV, je geeft geen antwoord op de vraag:
"hoe weet je zeker dat je de goede stappen zet".
Je geeft alleen een oplossing.
Jouw oplossing is de triviale, ik zeg expliciet: "Je mag dus ook".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@SimonV, hardstikke duidelijk. Het eerste dat men leert bij oplossen van vergelijkingen is, populair gezegd, dat het teken verandert als je het getal naar de andere kant brengt.
Maar ja, waarom makkelijk als het moeilijk kan.