Hoeveel hoeken heeft een vel papier?

Lijkt een beetje domme vraag, en is het misschien ook wel.
Stel, ik neem een vel papier en zet op elke hoek een cijfer b.v. 1 t.e.m 4 dan draai ik het vel om en nummer de hoeken 5 t.e.m. 8.
Mag ik daaruit cocluderen,dat een vel papier 8 hoeken heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel vouwen heeft het papier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu je het zo zegt vind ik het geen domme vraag, eerder een goeie!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slim nagedacht over die vraag
..
vraag me alleen af of je vraag binnekort niet verwijderd word..
Cryofiel
12 jaar geleden
Welke minkukel is hier bezig om alle goede antwoorden een onterecht min te geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meerdere minkukels actief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd te herkennen aan het feit dat ze nooit een reactie achterlaten met een theorie die uitlegt waarom het fout is of zelf een antwoord bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk betreuren deze minkukels het feit dat een min geen punt kost voor de antwoordgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is, waarom ik al 2 jaar pleit voor de bekendmaking van de minnar. Een motivatie erbij, is dan niet perse noodzakelijk.
Ze zijn (althans de anonieme) zo al zielig genoeg!
Cryofiel
12 jaar geleden
Een min-nar... Leuk! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig freudiaanse verschrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind vooral het vel papier van 3 bij 1 meter erg cool :P Ik kijk meteen heel anders tegen vellen papier aan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, die duidelijk de zwakke kant laat zien van het wiskunde-onderwijs. Daar wordt namelijk de leerlingen geleerd om onbewust een afbeelding (=wiskundig begrip) te maken van de opgave. Daar zit een vereenvoudiging in, een simplificatie. Onbewust.
Het gevolg van die simplificatie is hier dan nog duidelijk te zien: als een vel papier 4 hoeken heeft, hoeveel hoeken heb je dan als je er 1000 op elkaar legt? De simplistische redenering is 1000 x 0 = 0 dus het blijft dan vier.
Maar misschien wilde de leraar dit denkeffect juist duidelijk maken, doordat hij ook psychologie deed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo 'eigenlijk een goeie vraag en geen domme'. HAHAH hij komt van moolkeesje dus dan moet je wat wakkerder zijn. herkende deze avatar dus niet, anders had ik het anders gedaan, maar laat het even zo omdat ik nieuwsgierig ben of, en wat de reactie zal zijn (en neeeee, dus niet van de minkukels tenzij ze gemotiveerd zijn.... maar dat is zeldzaam)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Avatar is van chaostheorie.
Ben trouwens bang, dat ik met deze vraag wat chaos heb geschapen.

Het beste antwoord

Ik wil het nog extremer stellen dan wat de anderen al hebben beantwoord. Namelijk dat het 24 hoeken zijn.

Uitgaande van een 3D vorm van een vel papier, heeft het vel dus 6 vlakken. Al die vlakken hebben 4 hoeken.
Elke hoek is gedefinieerd als snijpunten van twee lijnen die de begrenzing van het vlak zijn, dus de 8 hoeken (driedimensionaal) zijn eigenlijk elk 3 hoeken (tweedimensionaal).

24 hoeken dus...

Toegevoegd na 18 minuten:
toelichting n.a.v. reacties:

Het ligt aan de definitie van een hoek. Als je, zoals de vraagsteller, aanvankelijk uitgaat van een plat vlak (dus een 2D benadering), dan is de locatie van een hoek gedefinieerd als zijnde het punt waarop twee lijnen (of lijnstukken) elkaar raken. De hoek heeft nog meer eigenschappen: die kan recht zijn (90°) of scherper of stomper.
Maar als je nu een driedimensionaal object bekijkt, dan heb je (zoals hier) een balk met 6 vlakken. De hoekpunten zijn op 8 plaatsen, maar de hoeken zelf (de 2D 90° hoeken dus) zijn telkens in een ander vlak, dat haaks op de andere hoeken staat, geplaatst.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik dit even niet kunnen volgen? Je zult best gelijk hebben, maar zo ver reikt mijn (wiskundig) inzicht niet.
Misschien heb je een J & J uitleg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel je een kubus voor Moolk. deze heeft 6 vlakken, elke vlak heet 4 hoeken. In plaats van de snijpunten van die hoeken als gemeenschappelijk punt te zien zie je ze allemaal als losse hoeken 6x4=24.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja en een kubus en een balk is bijna hetzelfde en een vel papier is een balk (ook al lijkt het op een vlak).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeg, je hebt helemaal gelijk! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Een vel papier is natuurlijk eigenlijk ook een kubus met 6 kanten met elk 4 hoeken = 24 hoeken in totaal. Een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet alleen niet of dit wiskundig ook zo uitgelegd mag worden, ik heb namelijk in wiskunde les altijd geleerd dat een kubus/balk 6 hoeken heeft. Misschien dat een wiskundige hier zijn licht over kan laten schijnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah er zijn 8 ruimtehoeken, en dan 24 "gewone" hoeken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoek Bij een voorwerp is het natuurlijk wel gewoon om het over ruimtehoeken te hebben.
crispy
12 jaar geleden
Het ligt aan de definitie van een hoek. Als je, zoals de vraagsteller, aanvankelijk uitgaat van een plat vlak (dus een 2D benadering), dan is de locatie van een hoek gedefinieerd als zijnde het punt waarop twee lijnen (of lijnstukken) elkaar raken. De hoek heeft nog meer eigenschappen: die kan recht zijn (90°) of scherper of stomper.
Maar als je nu een driedimensionaal object bekijkt, dan heb je (zoals hier) een balk met 6 vlakken. De hoekpunten zijn op 8 plaatsen, maar de hoeken zelf (de 2D 90° hoeken dus) zijn telkens in een ander vlak, dat haaks op de andere hoeken staat, geplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller (moi, dus) ging juist niet uit van een plat vlak, anders was hij niet op de vraag gekomen.
Maar na enig nadenken, gedurende de tijd die voor mijn middagdutje was bestemd, ga ik helemaal mee met die 24 hoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij,zeer goed over nagedacht en beredeneerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel mooi bedacht +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook nog een + van mij, ik heb er tegenwoordig toch genoeg van ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, het enige juiste antwoord nu ik deze lees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er rest mij niets, dan dit als beste antwoord te kiezen!

Andere antwoorden (8)

nee, want dan heb je het over dezelfde hoeken, het blijven er 4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat, als je de dikte vandat vel verhoogt naar b.v. 1 centimeter?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan heb je een blok, en een blok heeft acht hoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je verhoogt ook al, anders is het geen vel papier, een vel papier heeft altijd dikte, alles wat wij als een voorwerp aanduiden heeft dikte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je een balk. Een balk heeft, zoals Cryofiel al zei, 8 hoeken.
Ja want een vel papier is een driedimensionaal ding, het heeft namelijk een dikte en is dus wiskundig gezien een balk met 8 hoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je heel precies zou kunnen snijden zou je zelfs een kubus kunnen snijden uit een vel papier.

Toegevoegd na 4 minuten:
Best wel een leuke strikvraag voor een wiskunde leraar om te vragen zo in de klas, gok dat best wat mensen toch 4 zouden zeggen, als de mogelijkheid 8 niet wordt genoemd.

Toegevoegd na 29 minuten:
8 ruimtehoeken om het exacter te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord, mr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou dan wel een erg kleine kubus worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik zou er niet opgekomen zijn. Maar een vel papier heeft idd een dikte, ook al is die gering. Van die 2 minnen snap ik overigens geen mallemoer, die zijn zeker van mensen die niet kunnen hebben dat zij dat niet bedacht hebben. Van mij iig een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan nog geen duim geven dus doe ik het zo maar ;)
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensen die hier een min op geven die zijn stiekem erg zielig. Maar ik heb trouwens nog nooit zoveel plussen gezien op 1 antwoord! Chapeau mrTomaat! EN hier heb je er nog een
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe ja ik geloof ook niet dat ik het zelf ooit gezien heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, dat er maar 10 mee mogen doen!
Nou, ergens heb je wel gelijk natuurlijk. Als je een vel papier ziet als een plat vlak, 2D, dan zijn het er maar 4. Maar eigenlijk is een vel papier wel ruimtelijk, 3D dus, al is het maar een beetje. Stel dat je een dik stuk karton neemt, dan is dat al duidelijker, dan heb je een balk als wiskundige vorm en een balk heeft 8 hoeken. Als je een vel papier ziet als een balk, al is de hoogte nog zo klein, dan heeft hij inderdaad 8 hoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onterechte min. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook van mij een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies! +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet zeker dat er hier een paar mensen zitten die gewoon minnen omdat ze dat leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn mensen die zelf nog nooit een fatsoenlijk antwoord hebben kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me wel wat voorstellen bij die minnen omdat het papier, zoals in het antwoord hieronder gesteld wordt, minimaal 24 hoeken heeft.
Beetje flauw, maar je kan ook zo redeneren: je gaat er vanuit dat jouw vel papier rechthoekig is, maar is dat wel zo?Het heeft misschien wel een heel andere vorm. En als het bijvoorbeeld rond is, als een bierviltje, dan heeft het helemaal geen hoeken! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat er allemaal al maar ik voel me toch geroepen nog een aanvulling te geven.

in mijn optiek heeft een papiertje 4 ZICHTBARE hoeken.

Je hebt een soort "minimale dikte" nodig, en we kunnen in discussie hoeveel dat is, ik stel: 1mm om van twee hoeken boven elkaar te spreken (dus no 1 en no 5 in jouw voorbeeld)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Snap wat je bedoelt, maar de vraag is in Wetenschap>Wiskunde gesteld, en in de wiskunde wordt geen rekening gehouden met menselijke opinie. Als het in een andere rubriek dan wetenschap was gesteld had jou antwoord waarschijnlijk wel geaccepteerd geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar alsnog, als je kijkt naar een vel papier, gewoon van boven..
dan zie je 4 hoeken, draai je het om, dan zie je er weer 4, dus eigenlijk zie je wel alle 8 de hoeken..
Als je een blad papier onder een elektronenmicroscoop zou leggen dan zie je nog veeeeel meer hoeken... :)
Dan zou je haast kunnen stellen dat elke 3 atomen een hoek vormen.

Als je er dan nog het mogelijke bestaan van een multiversum erbij zou halen, dan kom je op een schier oneindig aantal hoeken uit.

Toegevoegd na 28 minuten:
Onder een elektronenmicroscoop ziet een hoek van een blad papier er als een rafelig rond berglandschap uit, zoiets als dat ronde bierviltje.

Toegevoegd na 31 minuten:
En een multiversum houdt in dat de hoeken op hetzelfde moment op vele plaatsen tegelijk kunnen bestaan...

Toegevoegd na 42 minuten:
Nog sterker... atomen bestaan dan weer uit quarks etc... draaien die om elkaar heen, hebben die een vaste of een variabele hoek?

Bestaan er eigenlijk wel hoeken? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon heel goed om te beseffen dat wiskunde iets anders is dan natuurkunde.
In de techniek worden dit soort problemen opgelost door het toevoegen van kwaliteitscriteria.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, er stond niet bij dat het een wiskundige vraag was :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je denken totdat je leest in welke categorie deze vraag gesteld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw! Heb ik weer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ BobjuhK,hier ga ik niet over nadenken, maar geef je wel een plus voor de moeite!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is mij ook meer dan eens overkomen. :)
Je spreekt over een vel papier. Die heeft 4 hoeken. Zolang je het niet plooit blijven het 4 hoeken.

Mocht je over een bladzijde spreken, deze heeft ook 4 hoeken, en dan nog een ommezijde van de bladzijde met nogmaals 4 hoeken.

Laten we toch niet ingewikkeld gaan doen, het is toch simpel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het mag maar het klopt alleen niet.

vouw je een blad kan je nog meer hoeken maken, maar een vel papier wat rechthoekig of vierkant is, heeft gewoon 4 hoeken en 2 zijden, hoeveel nummers je er zelf ook op zet :)