hoe kan je het gemiddelde berekenen met verschillende wegingen?

Stel je hebt 6,8 met een weging van 0,5
4.2 met een weging van 0.5
7 '' 0.3
6.3 '' 0.5
4 '' 1
hoe bereken je dan het gemiddelde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
10.9K

Het beste antwoord

Het totaal van de ‘gewogen getallen’ (= producten van het getal en de weging) delen door het totaal van de wegingen. Dus :

( 6,8 * 0,5) + (4.2 * 0.5) + (7 * 0.3) +( 6.3 * 0.5) + (4 * 1) / (0,5+0,5+0,3+0,5+1)

.. ik kom op ongeveer 5,27 uit, als ik geen (reken)foutje heb gemaakt.
kierkegaard47
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de waarden vermenigvuldigen met de wegingen, dat bij elkaar optellen.
alle wegingen optellen.
en het andwoord van de eerste berekening delen door je andwoord van de 2e berekening.
succes
Reddie
10 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal, want je deelt en vermenigvuldigd eerst en telt daarna pas op. De juiste rekensom is dus: (6,8x0,5 + 4,2x0,5 + 7x0,3 + 6,3x0,5 + 4x1) / (0,5+0,5+0,3+0,5+0,5+1) = 5, 27.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is precies hetzelfde als in de bovenstaande antwoorden alleen geeft de vorige de juiste formule aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee, want hij deelt (4*1) door (0,5+0,5+0,3+0,5+1) en telt daar (6,8 * 0,5), (4.2 * 0.5), (7 * 0.3) en (6.3 * 0.5) bij op. Dan kom je dus uit op 22,63. Kortom, de haakjes om de keersommen zijn NIET NODIG en er meoet WEL HAAKJES OM DE OPTELSOM.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Je hebt gelijk dat er nog haakjes om de optelsom hadden gemoeten, slordigheidje (in woorden zeg ik het overigens wel juist). Strikt genomen heb je ook gelijk dat er geen haakjes om de keersommen hoeven, alleen vind ik zelf dat het wat prettiger leest, vandaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt inderdaad wel