Ik heb 250 euro op mijn spaarrekening gestort, na 50 jaar is het 2867 euro geworden, hoe bereken ik de rente van de spaarrekening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

250 euro met rente R, gedurende N jaar, dat wordt een bedrag van 250 maal (1+R)^N (waarbij ik met ^ machtsverheffen bedoel).

Als R 3% is, moet je als getal 0,03 noteren.

Goed, 250 maal (1+R)^N is 2867.
Dus (1+R)^N is 2867/250, en dat is 11,468.
Dan is 1+R gelijk aan 11,468^(1/N).
Met N=50 krijg je dan 1+R = 1,05.
Dus R is 0,05 en dat is 5%.

Waar haal je zo'n hoge rente vandaan? Ik krijg slechts de helft... ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ook sparen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus wij zitten je huiswerk te maken hier? ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
@Gamier, dan moet je wel a) 250 euro, en b) 50 jaar geduld hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en c) geloven in het sprookje dat er ooit nog 5% rente betaald wordt bij een bank (die onder het garantiestelsel van DNB valt)
Cryofiel
14 jaar geleden
Aha, op die manier. Begrijp je het nu wel, of kan ik nog een toelichting geven? Ik heb mijn best gedaan de oplossing in stappen aan te geven. Het enige wat ik op dit moment nog aan extra uitleg zou kunnen geven, is die regel met 11,468^(1/N) waarbij N=50 omdat je het over 50 jaar hebt. Eigenlijk moet je de 50e-machts-wortel uit 11,468 nemen. Veel rekenmachines kunnen alleen de gewone (tweedemachts) wortel uit een getal uitrekenen, een geen derdemachtswortel of nog andere machts-wortels. Daarom heb ik gedacht: de 50e-machts-wortel uit een getal, da's hetzelfde als dat getal tot de macht 1/50 doen. Net zoals de gewone tweedemachtswortel van X gelijk is aan X^(1/2).

Andere antwoorden (5)

Daar heb je tabellen voor.
Ik kan het boek even niet vinden.
De formule is (1 +0,0x)tot de 50ste macht. = 2867/250
x is dan het rentepercentage. Bij een bank zullen ze het wel weten. En als ik het boek vindt, met alle tabellen kom ik er op terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo vòòr 1970 ! Wie gebruikt er nu nog tabellenboekjes, als je bij aankoop van 2 pakjes blue band margarine een rekending krijgt, waarmee je geen enkele tabel meer nodig hebt.
-(x^50)x250=2867
-x^50=2867/250
Antwoord:
1,05 dus 5% rente
Controle:
1,05^50x250=2867
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoet dus, dat je na regel 2 op jouw rekenmachine intikt
(2867/50) [y^x] 50 [=] => 1.05
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee. (2867/250) [y^x] 50 [1/x] [=]
Dat heeft te maken met mijn grootste schrik gedurende mijn middelbare schooltijd: Annuïteiten.
Google even op de volgende woorden:
annuïteiten berekenen
en je komt heel veel interessante sites tegen met goede berekeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen annuiteit, maar een eenmalige storting. Dus wordt wakker uit je schrik.
gebruik de formule van samengesteld intrest

K = k(1+i)* tot de macht 50 K=2867 k=250
zo kunt ge 1+i berekenen en dan i=P/100
p is de rentevoet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2867/250 = 11,468 = totale factor

50e machtswortel van 11,468 = 1,05

Dit betekent een rente van 5 procent per jaar.