Wie kan mij het spel, graankorrels op het schaakbord uitleggen?

Hoe zit dit? En hoe moet je het berekenen?
Het een spel volgens een oude legende..
Wiskunde is niet mijn beste vak, dus alsjeblieft simpel;)

bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
9.8K

Het beste antwoord

Dat is geen spel, dat is de prijs die berekend werd voor de uitvinding van het schaakspel.

Op het eerste veld van het schaakspel leg je 1 graankorrel. Op elk volgende veld telkens twee keer zo veel.
Dat betekent dat je 2x2x2x2x2x2.... (63 keer het cijfer 2 met een x ertussen) op het laatste veld zou moeten leggen. Probeer dat maar eens op je rekenmachine uit...

Toegevoegd na 1 minuut:
omdat het eerste veld maar 1 graankorrel heeft, is het twee tot de 63 macht op het laatste veld, en niet 2 tot de 64e.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (4)

2 tot de macht 64 is dat...

Dus 2 maal 2 maal 2 maal en dat 64 keer... Dat is ontzettend veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand mocht ooit een wens doen en wenste 1 graankorrel op veld 1 en het dubbele op veld 2 enz enz tot alle 64 velden van het schaakbord vol waren. Degene die de wens moest vervullen,dacht er zo makkelijk af te komen, maar op het eind zou het zo'n onmetelijk aantal worden dat hij dat niet kon opbrengen! Dat is zo ongeveer het verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een correctie op de antwoorden.
Is in feite 2 tot de macht 63 op het laatste veld plus 2 tot de macht 62 op het voorlaatste etc....
Oftewel 2 ^63 + 2^62......t/m 2^0 (= 1) voor het eerste veld.
Als ik dat optel kom ik tot (2^64) - 1 als totaal aantal graankorrels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het enige goede antwoord. +1 als ik dat al zou mogen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet het enige. Een van de twee.
Cryofiel
14 jaar geleden
Huh? XiniX zegt 2^64. Fout.
petergradisen zegt "een onmetelijk aantal". Ja, dat kun je goed rekenen.
itsme zegt niet hoeveel het er in totaal zijn. reinier is de enige die 2^64-1 noemt als totaalaantal. Dat is overigens 18.446.744.073.709.551.615.
Volgens was het een rijstkorrel, maar oke, met graan werkt het ook.

Je begint je met korrel (= 2^0) dan liggen op het volgende veld 2 korrels (2^1), dan 4 korrels (= 2^2) en zo door tot 63.

2^63 is niet hetzelfde als 2^64-1. Op het laatste veld liggen 2^63 korrels. Op het gehele bord 2^64-1.
Itsme heeft het dus juist. (het totaal wordt ook niet gevraagd, maar dit past in ieder geval niet meer op een normaal schaakbord.

Toegevoegd na 1 minuut:
En reinier dus ook.