Weet iemand algoritmes voor getallendoolhoven?

Ik zou graag willen weten of er bepaalde algoritmes zijn om wiskundige doolhoven op te lossen. Bij deze doolhoven is het de bedoeling dat je ergens begint en 1 vakje buiten het doolhof uitkomt. Je moet het aantal stappen nemen zoals in het figuur is aangegeven. In welke richting je dit doet, dat maakt niet uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Antwoorden (1)

Dat heet backtracking. Je doet een stap en kijkt wat de volgende stappen zijn. Die doe je 1 voor 1 en dan weer de volgende stap. Als je vast loopt ga je terug naar de vorige stap. Zo loop je alle mogelijkheden systematisch af. Ik heb wel eens een programma gemaakt dan op zo'n manier sudoku's oplost. Dit is een vergelijkbaar probleem. Zie link voor een nog uitgebreidere uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de puzzel in de vraag is backtracking prima, maar voor Sudoku's zou ik een nettere programmeer methode kiezen, dmv patroonherkenning, dus met algoritmes (http://en.m.wikipedia.org/wiki/Sudoku_solving_algorithms), dit zorgt voor een veel betere performance.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, een sudoku kun je beter met Dancing links op lossen of het als een LP (Linear Programming) zien. Dan wordt alles heel snel, ongeacht de moeilijkheidsgraad opgelost.