hoe groot is de kans dat in een groep van mensen 3 mensen op de zelfde dag jarig zijn?

Bij ons in het bedrijf waren van de week drie mensen op dezelfde dag jarig. Hoe groot is deze kans?

Ofwel:
Hoe groot is de kans (percentueel) dat op (een willekeurige dag ) in het jaar drie personen jarig zijn in een groep van 40 personen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zoon zit in een klas met 26 kinderen waarvan er drie op dezelfde dag jarig zijn (twee van hetzelfde jaar en één een jaar eerder).

Het beste antwoord

Op http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=61723&j=2010 wordt hiervoor een berekening gemaakt. De kans blijkt 7.1 % te zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=birthday+problem+people&a=FSelect_**BirthdayProblem-.BirthdayProblemWithLeapYear-&f2=40&f=BirthdayProblem.n_40&f3=365&f=BirthdayProblem.pbds\u005f365 geeft trouwens een kans van 6.7%. Op deze website kun je een andere groepsgrootte opgeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
De eerste bron geeft een benadering.
De tweede is exact.