Hoe bereken je meerdere horizontale asymtoten?

Meerdere verticale asymtoten bereken je door te kijken welke waarden de noemer nul maken.

Maar als je een heel groot getal invult, krijg je toch maar 1 horizontaal asymtoot? Hoe bereken je deze dan als het er meerdere zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

Meerdere horizontale asymptoten kan alleen in de limiet naar oneindig en de limiet naar min oneindig.
We nemen de functie:
f(x)= { 1/e^x -1 voor x>=0
{ -e^x +1 voor x<0
Nu nemen we de limiet voor x naar oneindig:
lim_(x->oneindig) f(x) = lim_(x->oneindig) 1/e^x -1 = lim_(r->oneindig) 1/r -1 = -1
Nu nemen we de limiet voor x naar min oneindig:
lim_(x-> -oneindig) f(x) = lim_(x-> -oneindig) -e^x +1 = 1
Dus de horizontale asymptoten zijn: y=1 en y=-1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een functie heeft één Y-waarde voor elke X.
Als je meerdere horizontale asymptoten hebt, kan dit nooit een functie zijn.
Reddie
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Als de functie is Y=√X, dan is Y bij een waarde van X is 4, zowel 2 als -2, en bij een waarde van X is 9 zowel 3 als -3. Je eerste bewering klopt dus niet, of maak ik een denkfout? De asymptoten bij Y=√X zijn overigens niet horizontaal, als ik goed heb, dus voor de vraagsteller verandert er weinig aan de waarde van je antwoord.
Reddie
10 jaar geleden
@Antoni, Y=√X is dan ook geen functie (al noem jij het wel zo).
Er kan wel een functie van worden gemaakt door af te spreken dat we in dat geval alleen de positieve wortel nemen.
In de wiskunde is dat een gebruikelijke afspraak.
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor je reactie! Daarmee maak je veel duidelijk. Leuk om zo weer eens een beetje met wiskunde bezig te zijn. Dat heb ik sinds mijn middelbare-schooltijd vrijwel niet meer gedaan.
Antoni
10 jaar geleden
De vraagsteller heeft nu trouwens nog geen antwoord op zijn vraag. Volgens de reactie van jou op het antwoord van iHave kunnen er twee horizontale asymptoten zijn. Dus: "Hoe bereken je meerdere horizontale asymtoten?".
Een functie kan maar maximaal twee horizontale assemptoten hebben, eentje voor de limiet naar min oneindig en eentje voor de limiet naar plus oneindig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Right. Dat vergat ik. +
Antoni
10 jaar geleden
iHave, de vraagsteller heeft nu nog geen antwoord op zijn vraag. Dus: "Hoe bereken je meerdere horizontale asymtoten?".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bereken je deze twee dan?