Kun je een reeks cijfers een tekst noemen?

De reeks hoeft bijvoorbeeld niet iets te betekenen te hebben. Het kan wel, maar ik wil gewoon weten of je dit een tekst kunt noemen of niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Het beste antwoord

Jawel hoor. In de simpele zin: "Op 12 mei 2013 is Piet 65 jaar oud, en gaat hij met pensioen", zitten getallen, maar het blijft gewoon tekst.

Maar vooral voor computerprogrammeurs kan het soms heel handig zijn, om getallen als tekst te behandelen, en andersom.

Een computer kan niet zo goed met woorden en letters overweg, maar wel heel goed met getallen. Zo zou het kunnen zijn dat als iemand een computerprogramma wil schrijven, en daarmee razendsnel woorden wil vergelijken, hij de tekst omzet in getallen. Niet voor niets heeft iedere letter (en ieder teken) een code. (A=65 volgens de ASCII tabel)

Andersom kan ook. Stel een programmeur wil kijken hoe een groot getal is samengesteld. Als het getal 64682 bekeken moet worden, om te kijken of daar gelijke cijfers in voorkomen, dan hoeven we niet te weten dat het getal 64682 eigenlijk betekent 60000 + 4000 + 600 + 80 + 2.
Dan maken we van 64682 gewoon een woord, en kan de computer snel vergelijken.

Meestal noem je dat in programmeertalen "data" (gegevens) , en dan maakt het de computer helemaal niet uit of het tekst (letters) of getallen (cijfers) zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er bestaat een cijfertekst maar niet als gewone tekst om te lezen. Een tekst moet namelijk bestaan uit letters, zodat je het ook lezen kunt.
In de Cryptografie bestaat er een cijfertekst die als soort geheime codetaal uit cijfers bestaat. Een cryptograaf is dan in staat uit deze cijfertekst letters te maken die nu in heldere leestekst zijn omgezet.

Toegevoegd na 33 minuten:
Een rij willekeurige cijfers kan je geen tekst noemen omdat een tekst uit taalkundige tekens moet bestaan.

Toegevoegd na 37 minuten:
Een tekst bestaat uit zelfstandige naamwoorden en zinnen die een geheel vormen.
12 jaar geleden
Als die reeks deel uitmaakt van een lied, dan is het wel als tekst te benoemen. Maar ze zijn dan in letters uitgeschreven. Bijvoorbeeld: Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, waar is Berend Botje gebleven?
12 jaar geleden
Volgens mij zijn cijfers in een tekst deel van een tekst, maar cijfers op zich niet. zo heb je bijvoorbeeld:

= geen tekst
---------------------------------------------------------------------------
Maar je hebt ook:

1, 2, 3, 4, hoedje van, hoedje van, 1, 2, 3, 4, hoedje van papier.

= wel tekst

Ik kan dit op geen enkele manier bewijzen, maar volgens mij is het de logische verklaring. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Het is heel simpel. Cijfers zijn om mee te rekenen. Heb je een reeks cijfers waarmee je niet rekent, dan is dat een tekst.

Voorbeeld. Een telefoonnummer is dus tekst.

Ik heb het hier over de toepassing binnen de computer, dan is het duidelijk. Voor gedichten en zo, gelden natuurlijk andere regels.