Hoe groot is de kans dat ik een door mij uitgegeven euromunt ooit zelf weer als wisselgeld terugkrijg? (dezelfde euromunt)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Dat varieert nogal. Als je de munt uitgeeft in een buurtwinkeltje waar je regelmatig komt, dan heb je een goeie kans om je munt weer terug te krijgen. Winkels bewaren hun kleingeld meestal, alleen het grote gaat naar de bank. In een wat grotere stad zal de munt ruimer circuleren en dan is die kans veel kleiner. Betaal je er iets mee op Schiphol, dan is de kans erg klein kans dat je je euro ooit weerziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk heel klein

Toegevoegd na 5 minuten:
Gemiddeld doet een cent er 9 dagen over om uitgegeven te worden, terwijl één euro al binnen drie dagen van eigenaar is veranderd. Gemiddeld zitten er 3.5 centen en bijna vijf twee centen in haar portemonnee, terwijl van de andere waarden het aantal tussen de een en twee stuks schommelt.

Dat de één- twee en vijfcent muntjes niet reislustig zijn blijkt ook uit de eurodiffusie (zie ook MUNTkoerier 11, 2004). Uit onderstaande grafiek blijkt dat 75% van deze muntjes in Nederland van Nederlandse makelij is, terwijl dat bij de één en twee euro nog geen 30% is.