wat betekent ''e=p keer t''?

ik snap de formule ''e=p keer t'' niet. (''energie=vermogen keer tijd'')
kunt u dit uitleggen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
19K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
er valt niets aan te snappen, want het is een definitie: P=E/t
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is belangrijk op te merken dat de juiste notatie is:
E = P . t

Antwoorden (4)

P is vermogen in bijvoorbeeld watt en t is tijd in uur. e is enegie in joule of kWh of Wh.
Dus als je een lamp van 60 watt 1 uur laat branden heeft die 60Wh verbruikt.
Of een verwarming van 2kW laat je 3 uur aan staan:
e=2*3 = 6 kWh
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk begint de formule anders...

p = e / t

Dus Vermogen = energie gedeeld door tijd.
De definitie van 'vermogen' is de hoeveelheid energie die per tijdseenheid afgegeven of verbruikt wordt.
Net als Snelheid = Afstand gedeeld door tijd (snelheid wordt uitgedrukt in kilometer per uur dat is het aantal kilometers dat je per uur af legt)
v = l / t.

Met wat wiskunde kan je p = e/t omrekenen naar e = p x t

Net als je de afstand die een auto aflegt kunt uitrekenen met
l = v x t Dus lengte = snelheid maal de tijd dat die snelheid gereden wordt

kan je de energie uitrekenen door
energie = vermogen maal tijd. Dat is jouw formule, e = p x t
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(in plaats van een lamp kun je elk ander apparaat dat energie (levert of) verbruikt lezen).

De hoeveelheid energie die een lamp gebruikt, is natuurlijk afhankelijk van de tijdsduur. Brandt de lamp 2x zo lang, dan is er 2x zoveel energie verbruikt.

De verbruikte energie is dus evenredig met de tijd: t in seconden.

Een eigenschap van de lamp is hoeveel energie de lamp verbruikt in 1 seconde. Een lamp die veel licht (en warmte) produceert zal per seconde meer energie verbruiken dan een lamp die minder licht (en warmte) produceert. Die eigenschap noemen we het vermogen, symbool P (Power) eenheid W (Watt): de hoeveelheid energie die in 1 seconde wordt verbruikt.

De verbruikte energie is dus evenredig met het vermogen: P in Watt.

De eenheid energie in het SI stelsel is de Joule. De energie in Joule is als we voor tijd en vermogen de SI eenheden invullen (evenredig met P en t):

E = P . t

E de energie in Joule
P (Power) het vermogen in Watt
t de tijd in s.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Joules = Joule/sec(Watt)*tijd in sec
dus als je bv
een lamp van 30 watt een half uur aan zet krijg je:
E=30*1800= 54000 joules