Wat betekent in de wiskunde een hoog liggend streepje boven een getal, met voor het getal een punt?

Bij onderstaande afbeelding bij de '7' op de klok, staat het aan het einde van de som.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke klok!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja he?
Ik vind 'm ook echt geweldig.
Er zijn meerdere soorten "wiskunde"klokken, met verschillende berekeningen, maar deze met op elk uur drie negens vind ik het allerleukst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je hier aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het plaatje bedoel je?
Die liet iemand me ooit zien, geen idee waar hij 'm vandaan had.
En ik heb 'm daarna gevonden door bij google te zoeken naar 'math clock'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoopte dat je die ergens kon kopen, dat bedoelde ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is ie te koop:
http://www.cafepress.com/triplenine.2445706
Als je op math clock 9 zoekt, kom je er denk ik nog wel meer tegen.
Of ie ook in Nederland te koop is, weet ik niet.

Het beste antwoord

Een streepje boven of onder één of meerdere cijfers betekent dat die reeks cijfers /dat cijfer zich oneindig vaak herhaalt.
Dus 0,9999999999999999999..... etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt... +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, dankjewel.
Weet je toevallig ook hoe dit in het Nederlands heet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, in het Nederlands heet het een repeterende breuk. Al zie ik overal alleen dat ze het dan schrijven als 0./9/ ipv met een streepje erboven. Misschien is de notatie met zo'n streepje erboven meer gebruikelijk in de VS of het VK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het vooral zo genoteerd wordt, omdat het liggende streepje lastig te vinden is op de computer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar al met al kom je dan toch niet op het ronde getal 7 uit. Of moet ik .9 zien als 1?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje:
.9 met zo'n streepje erboven is dan 0.999999999999999999999999999999999999999999etc., en dat is officieel hetzelfde als 1, en dan kom je dus inderdaad op 7 uit.

"In mathematics, the repeating decimal 0.999... (sometimes written with more or fewer 9s before the final ellipsis, or as 0.9, 0.9 with dot over the 9, 0.(9)) denotes a real number that can be shown to be the number one. In other words, the symbols 0.999... and 1 represent the same number."
Hier wordt ook uitgelegd waarom: http://en.wikipedia.org/wiki/0.999%E2%80%A6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K. Duidelijk., dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, al is het convergentie verhaal wel een beetje vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel mooi, alleen snap ik de 5 niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.megawetenschap.nl/Faculteit.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Monaliza: De wortel van 9 is 3. 3! betekent 3x2x1 (faculteit betekent het getal keer alle hele getallen tussen dat getal en nul, dus 2! is 2x1, 4! is 4x3x2x1, 8! is 8x7x6x5x4x3x2x1, etc.), en dat is 6.
-(9/9) is -1.