Wat is de afgeleide (wiskunde) precies, en wat kan je ermee?

Hoe je hem moet maken is ons wel duidelijk, maar waarvoor je hem nou eigenlijk nodig hebt, en wat de afgeleide precies aangeeft is ons niet duidelijk.a

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Antwoorden (2)

De afgeleide is de raaklijn. Als de afgeleide dus 0 is dan is er een top omdat de helling (=raaklijn) ook 0 is. Als de helling bijv. 1 is (dy/dx) en je vult 1 in in de afgeleide dan krijg je de punt(en) die als helling 1 hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens in het dagelijks leven gebruik je hem niet echt (tenzij je wiskundeleraar wil worden) dus het is zo'n stom iets dat je moet leren op school maar waar je de rest van je leven niets aan hebt
Ja zonder afgeleiden en integralen doe je weinig meer in de wiskunde, natuurkunde, astronomie enzovoorts. Integralen heb je nodig om bv te kunnen uitrekenen hoeveel asfalt er gestort moet worden op een bestaande holling e.d. in de weg.
Maar afstanden, afgelegde weg en snelheid en versnellingen hebben allemaal rechtstreeks met elkaar te maken en die verbanden zijn differentielen en integralen. Ik denk dat als je dat niet snapt dat je zeker geen studie moet gaan doen in de exactie richting, OF je huidige leraar om uitleg vragen tot je het wel snapt.