Als een woning in een jaar daalt met 10%, hoe bereken je dan de nieuwe waarde? oude waarde / 1,1 of oude waarde x 0,9?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(ouwe waarde) - 10% = (nieuwe waarde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100-10=90 proberen: A 100 x 0,9 = 90
B 100 /1.1 = 90,909090909090909090909090909091 A dus.

Antwoorden (3)

Dan doe je x 0,9.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort, duidelijk en goed +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ kort en goed, maar waarom is uit dit antwoord niet duidelijk wim
Grappig, dat staat er inderdaad meestal niet bij. Als ik twijfel dan test ik het altijd uit met een simpel sommetje. Stel je huis is 100.000 euro waard en de waarde daalt met 10%, hoeveel is het dan waard na de daling?

100.000 euro is het beginpunt dus dat stel je op 100%. De waardedaling van 10% is ten opzichte van dit beginpunt, dus de oorspronkelijke waarde. 10% van 100.000 is 10.000 euro dus de nieuwe waarde is 90.000 euro. Als je 100.000 euro vermenigvuldigt met 0,9 dan kom je op 90.000 euro dus deze berekening klopt.

Als je 100.000 euro zou delen door 1,1 dan kom je op 90909 euro uit. Een waardedaling van 9090 euro. 9090 euro is 9,09% van 100.000 euro. Aangezien de waardedaling 10% van 100.000 euro = 10.000 euro moet zijn klopt deze berekening niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had ook gewoon een + kennen zetten bij iHave
want dat was een kort goed antwoord
Ach ja, je heb weer een punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor de uitleg van alknobe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee wim, zoals je nog wel weet van vroeger als je op school afkeek bij je buurman heb je aan een antwoord alleen helemaal niets. het gaat om de toelichting. als ik hier had neergezet 'delen door 1,1' zonder uitleg, hoe had marco dan moeten weten welk antwoord klopt? een goed antwoord is inclusief toelichting, anders leer je er nog niets van. en bedankt hajete :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik afkeek bij mijn buurman en hem daarna om een toelichting vroeg, kreeg ik altijd een boze blik :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol mrtomaat, ik heb nog wel gehad dat ik afkeek bij mijn gehate buurman en dat hij vervolgens een punt aftrek kreeg omdat mijn toelichting beter was en de leraar dus dacht dat hij bij mij had afgekeken...
Oude waarde x0,9.
Let wel op als je nu weer terugrekent naar de oude waarde. Dan kan je dus niet x1,1 doen, want dan heb je meer dan 100%. Dan moet je dus /0,9 en dan *1 doen (of /90 en dan *100)