Wat is de laatste stap van de kleinste gemeenschappelijke veelvoud?

Ik kom tot de laatste stap. Ik werk met 24 en 72.
24 = 2 x 2 x 2 x3
72 = 2 x 2 x 2 x 3 x 3
Nu moet ik sommige van deze getallen vermenigvuldigen om de KGV te krijgen. Kan iemand uitleggen welke getallen dit zijn en waarom dit is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Veelvoud" is onzijdig: HET (kleinste gemeenschappelijke) veelvoud.

Antwoorden (1)

Vanuit de ontbinding in priemfactoren kun je de kgv berekenen door van elke factor het hoogst voorkomende aantal te pakken, en die vermenigvuldig je met elkaar.

In jouw voorbeeld komt de 2 driemaal voor bij beiden, dus voor die factor neem je 2^3 (twee tot de macht 3), en de 3 komt maximaal tweemaal voor, dus dan neem je 3^2. Vermenigvuldig nu 2^3 = 8 en 3^2 = 9, dus 8x9=72

Het is ook wel logisch dat hier 72 uitkwam, want 72 is al een veelvoud van 24.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een ander voorbeeld, nu met 20 ipv 24:

20 = 2x2x5
72 = 2x2x2x3x3

Nu neem je dus weer 2^3, en ook weer 3^2, maar je hebt nu ook een extra factor van 5^1 . De kgv is nu dus 8x9x5 = 360
gvrox