Hoe kun je met excel de termen van een rij uitrekenen?

Ik weet niet veel van excel maar ik heb dus binnenkort een po en dan krijg ik een formule bijv: un= un-1 + un-2 met u0 =1 en u1 = 1
of un = 0,6un-1 + b met u0 = 10 waarbij b gaat veranderen
Dit zijn opdrachten waarmee we moeten oefenen.
Maar we moeten dus met excel de volgende bijv. 30 termen uitrekenen. Ik snap alleen niet hoe je dit moet doen. Heeft iemand een simpele stappenplan die op alle formules toepasbaar is? En we moeten er ook een grafiek bij doen, hoe moet dit dan?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (1)

Zet eerst in kolom [A]een rijtje, met nummers van de termen.

Dat doe je b.v. door in de eerste cel [A1] het getal 0 te zetten
vervolgens zetje in de cel [A2] “=A1+1” en die formule kopieer je vervolgens
30x naar beneden.
Dan heb je een rijtje van 0,1,2,... wat je kan gebruiken als het nummer van de term.

Dit is eigenlijk al een heel simpel voorbeeld van een recursieformule, namelijk
u(n)= u(n-1) +1 met u(0) =0

In de volgende kolom kan je dan de gevraagde reeks zetten, als je eerste
voorbeeld gebruikt, u(n)= u(n-1) + u(n-2) met u(0) =1 en u(1) = 1
vul je dus in
in cel [B1], “0”
in cel [B2], “1”
en in cel [B4], “= b1+b2"
en de formule in cel [b2] kopieer je vervolgens naar beneden.

Hoe de formule eruit moet zien hangt natuurlijk van de opgave af.