Is de gulden snede (wiskunde) nou echt een goddelijke verhouding, of is het meer een kwestie van obsessie (zie uitleg)?

Als je er eenmaal naar zoekt, kan je het in heel veel dingen herkennen. Kunstwerken, wetenschap en zelfs in de natuur is het veelvuldig terug te vinden. Maar is dit ook echt zo, of is het meer een soort obsessie en zou je het met andere 'waarden' hetzelfde hebben?
Is het niet eigenlijk gewoon een verheven gedoe??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
paulus811
14 jaar geleden
Er is niks goddelijks aan, maar een alternatieve term voor gulden snede is ‘Divina Proportia’ en dat betekent 'goddelijke proportie'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een andere alternatieve term ervoor, is de goddelijke verhouding...

Antwoorden (6)

De gulden snede komt gewoon veel voor. Niks goddelijks aan.
Het feit dat je het overal ziet als je ernaar zoekt is gewoon psychologie.
Iets waar je niet mee bezig bent, of zelfs niet eens weet, zie je niet. Soort van oogkleppen om niet overbelast te raken. Zodra je naar iets op zoek gaat zul je merken dat je vele malen vaker ziet dan voorheen.

Truckje: Wist je dat er de laatste tijd veel meer rode auto's rondrijden?
Ga maar eens buiten... wedden dat je nu ineens veel meer rode auto's ziet als normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een feit, het lichaam voldoet op zo veel punten aan de gulden snede... En andere zakenin de natuur ook... Maar het is overdreven om er mee belang aan te hechten dan alleen dat het zo is... Het voortdurend ermee bezig zijn is een teken van obsessie (!)...

Het is een verheven gedoe, het is er wel, maar who cares???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stelt niets voor. Het is pleasing, net zoals een spiegel die recht hang pleasing om te zien is. Mensen vinden iemand met regelmatige trekken mooi. Zo ervaart men de verhouding als de gulden sneden ook mooi. Vrder is het een wiskundig fenomeen, door een aantal mensen aangegrepen om interessant mee te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft juist helemaal niks met godsdienst te maken, maar toont eens te meer aan dat zo ongeveer de hele natuur is gebaseerd op wiskundige wetmatigheden. Zo vind je de reeks van Fibonacci met name (waar de gulden snede min of meer een voortvloeisel van is) in de hele natuur terug, met name in de groeiwijze van planten.
Het gat om de verhouding van - even uit mijn blote hooft -1 op 1.6 (sorry als het niet helemaal klopt of goed afgerond is), en dus niet een willekeurig, vervangbaar getal.

Wel is het zo dat als je maar goed en lang genoeg zoekt, je voor alles wel een schier eindeloze reeks van dit is niet meer toevallige toevalligheden kunt vinden. De numerologie bijvoorbeeld is daar een treffend voorbeeld van. En inderdaad de obsessie; als je ergens op let gaat het opvallen. Denk aan 26. Een getal dat niets inhoud en niets betekent. maar voor een man in een of andere film een totale obsessie werd. Natuurlijk kan dat ook, maar dat heeft met de gulden snede niets te maken. Die vind je daadwerkelijk terug in elke zonnebloem, elke varen, elke bloemkool. En blijbaa vinden we die verhouding mooi, dus terecht dat er in de kunst veel gebruik van wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gulden snede 1:1.61 komt zoveel voor dat van toeval geen sprake kan zijn.
Als je onderzoekt (en dat is vaak gedaan) waarom iemand knap is, een bloem moi is, een foto goed is en ga zo maar door, dan zul je bij uitmeten deze verhouding
veelvuldig tegenkomen.
Dat is al heel lang bekend, met name Da Vinci kenmerkt zijn schilderijen er mee.
De breedte/hoogtevisie van de mens voldoet hier meestal ook aan, het is dus een verhouding die ook goed in je oog past.
Zelfs een slakkenhuis blijkt nauwkeurig aan deze verhouding te voldoen.
Het is dus geen verzinsel maar een wetenschappelijk geaccepteerd gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de gulden snede is een gegeven, geen verheven maar pracht-idee. één van de mooiste uitingen hiervan vindt je op de Italiaanse 1 euro. zo'n oud gegeven in zo'n moderne jas! hulde aan Da Vinci.
zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede