wat is een gehele getal?

in mijn rekenboek staat: hoeveel gehele getallen staan hieronder?
en dan zie je een kolom met verschillende cijfers erin bijvoorbeeld: 8.3 3.8 8.33 8 3 en wat is dan het gehele getal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
29.2K

Antwoorden (5)

Gehele getallen zijn alle natuurlijke getallen, samen met hun tegengestelden, de negatieve getallen. Hieronder vallen alle rijen cijfers (0 t/m 9), zonder decimaalteken(,) met of zonder minteken(-)

In jouw voorbeeld dus 3 en 8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat 'cijfers (0 t/m 9)' deel een beetje vaag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had een 9 voor wiskunde
Ik vind zelf eerlijk gezegd het antwoord van Taimen net iets duidelijker geformuleerd
;-)
8 is en heel getal dat er niet .3 staat
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gehele getallen zijn alle getallen waar geen komma of breuk achter staat.

Vanaf 0 is dat dus 1 2 3 4 5 6 enz.

Getallen kleiner dan nul doen ook mee: -1 -2 -3 -4 enz.

Let op: laat je niet foppen door een komma en een 0 (b.v. 8,0) achter een cijfer.
Die ,0 zijn niets en mag je weg laten. Daarna heb je weer het gewone cijfer
B.v.: 8,0 is dus gelijk aan 8 en is dus ook een geheel getal !

Niet-gehele getallen zijn bijvoorbeeld: 8,5 4,3 1/2 3/4 e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zei ik ook, maar jij bent een stuk leesbaarder ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jij zegt is waar in bijzondere gevallen. Je noemt zelf al afrondingen, maar ook bij de meetkunde moet je rekening houden een meetfout. Maar wanneer we met dat soort getallen te maken hebben moet dat in de context vermeld worden. Zonder dat is wiskundig gesproken is 8,0 altijd gelijk aan 8.
Ik wil even reageren op de vorige stelling: 8,0 is geen geheel getal. Het kan nl. een afronding zijn van 8,04. Er mag dus géén komma staan, pas dan is het eenduidig.

Toegevoegd na 20 minuten:
In antwoord op een reactie: 8 is inderdaad ook een afronding van 7,995, maar een afronding naar een geheel getal. Het gaat om de eenduidigheid. Je weet bij 8 zeker dat er niks achter de komma staat, gewoon omdat er geen komma is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar 8 kan OOK een afronding zijn van 7,998 dus jouw argument begrijp ik niet.
In jouw voorbeeld zijn de gehele getallen het op een na laatste en het laatste getal: 8 en 3.

De natuurlijke getallen zijn de getallen waarmee je telt. Dus 1, 2, 3, 4, 5, ......... enzovoort.
Voeg je daar de negatieve getallen (-1, -2, -3, -4, -5, ..... enzovoort) bij en het getal 0, dan heb je alle gehele getallen die er bestaan.