Klopt dit? De grafiek bij de functie n(x)= a+1:x-1 heeft als horizontale asymptoot y = a

Wat ik bedoel is dat het niet y = -a , moet zijn.
Namelijk bij een de verticale asymptoot wordt +2 -2 is dit hiermee dan niet het geval en waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Ik ga er even van uit dat ik de functie op de wiskundige manier moet lezen, dus als

      n(x) = a + (1/x) - 1

De horizontale asymptoot vind je door te kijken wat de n-waarde wordt wanneer je x naar oneindig (of naar min oneindig) laat gaan.

In dit geval wordt n(x) dan a-1. Dat komt doordat de middelste term, 1/x, naar nul gaat wanneer x naar oneindig (of naar min oneindig) gaat. Je krijgt dan als waarde voor n(x)

      n(x) = a + 0 - 1

en dat is a-1.

Toegevoegd na 2 minuten:

Als je echter bedoelt dat ik de functie moet lezen als

      n(x) = (a+1) / (x-1)

dan is de horizontale asymptoot n=0. Want als je a+1 deelt door x-1, dan deel je door oneindig (of min oneindig) als x naar oneindig (of min oneindig) gaat, en (a+1) gedeeld door oneindig (of min oneindig) gaat naar nul.

Toegevoegd na 23 uur:

Naar aanleiding van de reactie onder dit antwoord: als je inderdaad bedoelt dat ik de functie moet lezen als

      n(x) = a + 1/(x-1)

dan is de horizontale asymptoot a. Immers, als x naar oneindig (of min oneindig) gaat, gaat 1/(x-1) naar nul.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen werd hier, denk ik, de functie
n(x) = a + 1/(x-1) bedoeld ;)
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook dat zou kunnen. Ik heb deze mogelijkheid zojuist toegevoegd aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt! dit heeft me geholpen om een 7.6 te halen haha!