How maak ik een ingewikkelde formule in Excel?

Ik moet een startbedrag invoeren. Dit getal moet iedere werkdag 2% toenemen. Deze toename mag níét meteen toegevoegd worden. Deze toename mag pas bij het startbedrag worden gevoegd als er 10€ is bijgekomen.
Op Weekend dagen moet er een toename van 1,5% zijn.

Dus alleen wanneer de toename precies 10€ is kan dit bij het startbedrag worden gerekend.

Dan start alles weer opnieuw. Ik heb een afbeelding gemaakt met een idee hoe het moet gaan.

Wellicht heeft iemand een idee over een werkende formule?

Toegevoegd na 50 seconden:
In het voorbeeld in de afbeelding heb ik nog niet de 1,5% verwerkt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

In een formule wordt wat lastig, maar als je meerdere kolommen gebruikt is dat niet zo moeilijk, met het uittekenen van de structuur was je al een heel eind.

Onderstaande zou moeten werken; dit zijn de formules die bij mij in de 4e rij staan.

Kolom A : Datum
Een lijstje met de opeenvolgende datums.

Kolom B: Potje
=B3+E3*10
Dus de waarde van het potje is de vorige waarde van het potje + wat je aan het eind van de vorige periode hebt overgevoerd naar het echte potje

Kolom C: Toevoeging =ALS(WEEKDAG(A4;2)>5;1,5%;2%)*B4
Op een niet werkdag (de weekdag is dan groter dan 5) is dat 2%van het potje (kolom B); anders 1,5%

Kolom D: Hulppotje
=D3+C4-E3*10
Het hulp potje is de vorige waarde van het hulppotje + wat er wordt toegevoegd aan dat potje (kolom B) - wat er aan het einde van de vorige periode is overgevoerd naar het echte potje.

Kolom E: Overvoer
=GEHEEL(D4/10)
Dit is het aantal malen dat je een tientje uit het hulppotje kan halen, op deze manier wordt er bij grotere bedragen
het hoogst mogelijke veelvoud van 10 euro overgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fantastisch! werkt perfect! Bedankt!