hoe typ je machtsverheffingen in windows en met een mac?

Bijvoorbeeld 3 tot de macht 2. Met kleine cijfers boven de andere!

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik bedoel (kom ik net achter) exponenten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
28.3K

Het beste antwoord

in Microsoft Word kan dat met [ctrl]+[+] (zelfde combinatie om het weer op te heffen) of maak gebruik van de formule-editor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op een windows-computer kun je bepaalde tekens tikken door Alt ingedrukt te houden en dan op het numerieke toetsenbord (het blok rechts) een code in te tikken. Daarmee kun je een superscript 1, 2 en 3 maken:
Alt-253: x²
Alt-252: x³
De Alt-251 (¹) is voor machtsverheffen minder nuttig maar je kunt ze ook bijv. voor voetnoten gebruiken.
Dit werkt in ieder programma en dus ook als je een antwoord geeft op GV (zoals je ziet). Maar voor andere cijfers moet je een tekstverwerker gebruiken en die hebben daar elk weer hun eigen methodes voor.

NB. Een superscript is een hoog en klein geschreven symbool, ongeacht de functie ervan. Een exponent is een superscript die de functie heeft van machtsverheffen.
WimNobel
11 jaar geleden
Voorbeeld: Je wilt typen a^3 in Word. Typ a; ga naar menu opmaak en kies lettertype; schakel het vakje Superscript in en typ 3. Die 3 staat er dan als exponent.
Als je dit vaak doet is het makkelijk om superscript (en eventueel subscript) op te nemen in de werkbalk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
x²: CTRL-ALT-2
x³ : CTRL-ALT-3
Zo heb ik ze hier ook ingetypt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bovenstaande geldt voor Windows.
Voor hogere machten werkt het niet meer.