Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe typ je machtsverheffingen in windows en met een mac?

Bijvoorbeeld 3 tot de macht 2. Met kleine cijfers boven de andere!

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik bedoel (kom ik net achter) exponenten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
28.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

in Microsoft Word kan dat met [ctrl]+[+] (zelfde combinatie om het weer op te heffen) of maak gebruik van de formule-editor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op een windows-computer kun je bepaalde tekens tikken door Alt ingedrukt te houden en dan op het numerieke toetsenbord (het blok rechts) een code in te tikken. Daarmee kun je een superscript 1, 2 en 3 maken:
Alt-253: x²
Alt-252: x³
De Alt-251 (¹) is voor machtsverheffen minder nuttig maar je kunt ze ook bijv. voor voetnoten gebruiken.
Dit werkt in ieder programma en dus ook als je een antwoord geeft op GV (zoals je ziet). Maar voor andere cijfers moet je een tekstverwerker gebruiken en die hebben daar elk weer hun eigen methodes voor.

NB. Een superscript is een hoog en klein geschreven symbool, ongeacht de functie ervan. Een exponent is een superscript die de functie heeft van machtsverheffen.
(Lees meer...)
WimNobel
11 jaar geleden
Voorbeeld: Je wilt typen a^3 in Word. Typ a; ga naar menu opmaak en kies lettertype; schakel het vakje Superscript in en typ 3. Die 3 staat er dan als exponent.
Als je dit vaak doet is het makkelijk om superscript (en eventueel subscript) op te nemen in de werkbalk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
x²: CTRL-ALT-2
x³ : CTRL-ALT-3
Zo heb ik ze hier ook ingetypt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bovenstaande geldt voor Windows.
Voor hogere machten werkt het niet meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding