Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat wordt bedoeld met een xoy assenstelsel in een parabool?

Hoi ik heb een wiskunde opdracht waar wordt gevraagd;
Een parabool gaat door de punten (0.6) en (1.11) t.o.v. een xoy assenstelsel.. De vraag gaat nog iets verder maar het is niet relevant voor de vraag.
Ik snap niet wat ze bedoelen met xoy en dan vooral de o want de x en y zijn me bekend. Bedoelen ze hier soms het negatieve gedeelte mee?

Groet,


Jacko.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het stelsel OXY (dus met middelpunt O, navigerend op x-as en y-as), is een parabool door (0 ; 6) en (1 ; 11).
Met O wordt het middelpunt dus bedoeld. Dat is (relatief tot OXY) (0,0). Stel dat je echter een stelsel AXY hebt en een stelsel OXY in hetzelfde vlak, dan kan je spreken van het feit dat O ligt op (0,0) voor OXY en (-a_x, -a_y) voor AXY --> mits A ligt op (a_x, a_y) voor OXY.

Dit is allemaal niet simpel, maar voor dit type vraag zal het waarschijnlijk genoeg zijn jezelf te beperken tot het principe dat er een middelpunt O (0,0) wordt gedefinieerd waaruit een as Y heet en de andere as X.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo heb ik het ook gedaan, bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

De o is het punt waarop de x- en y-as elkaar kruisen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding