Kansberekening: Hoe groot is de kans dat je de auto tegenkomt met het kenteken direct opvolgend op dat van je eigen auto?

Dit gebeurde mij vandaag. Ik heb zelf kenteken 28-SGV-5 en reed achter de 28-SGV-6 op de A2.

Hoe groot is die kans? Ik heb zelf de neiging om het uit te rekenen (welke letters/cijfers doen mee, en op welke posities?), maar vermoed dat naast het aantal mogelijke combinaties andere factoren ook een rol spelen.

- worden kentekens per regio uitgegeven?
- van hoeveel auto's heb ik het kenteken kunnen lezen gedurende de rit van Amsterdam West naar Culemborg tijdens de spits?

Kortom: de kans lijkt in eerste instantie onmetelijk klein, gezien de miljoenen auto's in Nederland. Maar is deze kans wel zo klein?

:-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K

Antwoorden (4)

Ha, die Arnout;

Ne hoor, die kans is zelfs redelijk groot. Veel dealers bestellen namelijk meerdere kentekens tegelijk, dus is de kans aanwezig dat één garagebedrijf in een regio in korte tijd een aantal opvolgende nummers de weg op stuurt. Als je dus in de regio rijdt waar je auto nieuw is verkocht is de kans best aanwezig dat je het eerstvolgende lagere of hogere nummer tegenkomt. Ik heb voor een klant gewerkt waar de eigenaren in identieke auto's reden met opvolgende nummers. Ook ben ik wel meermaals een ouder of jonger broertje of zusje van een van mijn eigen kentekens tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaand antwoord klopt helemaal + je van mij. Ik heb het zelf ook ervaren op de snelweg toen ik mijn nummerbord + 1 zag. Even gezwaaid. Deze bleek gekocht bij een dealer 15km verder. Nog mooier werd toen later die auto doorverkocht werd aan iemand twee straten verder bij ons. En nog veel mooier was dat deze persoon later zijn auto aan een collega liet zien die een verre vriend van ons is.
Ons nummerbord -2 hebben we op een parkeerplaats in Normandië gezien, afkomstig van een dealer 30 km van ons vandaan.
Dus inderdaad een zeer grote kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Arnout,

Ik moet je in je praktijkgeval teleurstellen. Het opeenvolgende kenteken voor 28-SGV-5 is namelijk 29-SGV-5 en niet 28-SGV-6. Het laatste getal dient als honderdtal.

Neemt niet weg dat de theoretische exercitie leuk is om te bedenken. Er zijn echter wat variabelen die het kansberekenen vermoeilijken:
- Is eigen auto nieuw geleverd of parallel geimporteerd (grotere kanse opeenvolgende serie bij 1 en hetzelfde merk). Dit heeft op zich niet invloed op kansberekening, wel op makkelijk herkennen van zo'n kenteken. Je herkent namelijk eerder je eigen type auto.
- Hoe oud is de auto? Oudere auto's hebben grotere kans dat de opeenvolgende auto niet meer rondrijd in Nederland.

Ik zal nog eens verder nadenken hierover
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn een paar uitzonderingen, maar in principe doen alle cijfers mee en de volgende letters: D, F, G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X, Y, Z. De uitzonderingen bevatten bijvoorbeeld de combinaties KKK, SD, PKK... Dat gaat maar om een beperkt aantal kentekens, dus laat ik die voor de kansberekening even buiten beschouwing.

Er zijn dus 10*10*15*15*15*10* = 3.375.000 kentekens voor normale personenauto's in de huidige kentekenserie. Aangezien het 'opvolgende' kenteken maar één bepaalde plaat kan zijn, is de kans daarop 1/3.375.000. De kans wordt natuurlijk groter naarmate je meer kentekenplaten bekijkt. Als je bijvoorbeeld 50.000 willekeurige kentekenplaten bekijkt is de kans bijna 1,5 % dat je hem bent tegengekomen. Er worden hier wel louter de nieuwste kentekens in meegenomen. Op de snelweg is de kans kleiner, aangezien er daar ook vrachtwagens en oudere voertuigen rondrijden. Aan de andere kant is de kans misschien groter als je de auto nieuw hebt gekocht en in die omgeving rondrijdt. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de kans niet bijzonder groot is.

Deze berekening is niet volledig consistent met de werkelijkheid, maar deze kans is wel een reële benadering naar mijn mening.