Als je 20% kans hebt om binnen drie keer de juiste pincode in te toetsen, wat is dan het kanspercentage dat je eerste poging goed is?

Uit recent onderzoek blijkt dat als je de bewegingen van een hand bekijkt (op afstand) van iemand die de pincode intoetst je 20% kans hebt dat je binnen de benodigde drie pogingen erin slaagt zijn pincode juist te hebben.
Even de (on?)juistheid van het onderzoek buiten beschouwing gelaten...wat is dan de kans dat je het in één keer goed intoetst van een willekeurige pinbetaler?
Misschien praktisch geen relevante vraag maar ik twijfel over het antwoord en of dat überhaupt wel berekend kan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
50% het is goed of het is fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel een goeie vraag, ik heb zelf ook geen idee of en hoe je dit zou moeten berekenen. Nou ja, wel ideeën, meerdere juist, maar geen idee welke het zou moeten zijn.

Antwoorden (4)

Even denken... de kans dat het eerste cijfer goed is (juiste cijfer/juiste positie) is 1/10 (0 t/m 9)
De kans dat het eerste en het tweede goed is... 1/10 * 1/10 = 1/100

Dan zou de kans op 'in 1 keer goed' bij 4 cijfers zijn: 1/10 * 1/10 * 1/10 * 1/10 of wel 1 op 10.000.

In werkelijkheid is de kans iets groter omdat te gemakkelijke pincodes niet worden uitgegeven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou goed zijn als het zicht van een afstand niet zou meerekenen.. Want dan is je gok een stuk gerichter
Computoon
11 jaar geleden
Als je mee kunt kijken, wordt het inderdaad een stuk gemakkelijker. Maar dan is de berekening niet meer te maken want dan hangt de uitkomst af van de gezichtsscherpte van degene die kijkt, de afstand waarop deze persoon staat, de hoeveelheid/sterkte van het licht, de lengte van de persoon die kijkt en de persoon die pint... hoe ga je dat allemaal verwerken als variabelen...
20% delen door 3.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo simpel is het ook weer niet.
Als je er vanuit gaat dat de kans dat je het goed hebt
elke keer hetzelfde is (en dat zal waarschijnlijk niet zo zijn) dan is die kans.

100*(1-0,8^(1/3)) = ongeveer 7,17%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zat ik er toch niet heel ver langs ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed tot nu toe het beste antwoord, maar... als je niet weet hoeveel pogingen je nodig hebt voor die overige 80% kun je dan uberhaupt wel een berekening maken voor een willekeurige pinbetaler? Of zou dat toch geen invloed op het antwoord hebben? Of bedoel je dat door te zeggen 'Als je er vanuit gaat dat de kans dat je het goed hebt elke keer hetzelfde is'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal niet zo zijn, omdat je een mogelijkheid kunt uitsluiten in de tweede ronde. Tot nu toe wel het beste ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me hierin vinden +je Voor zover er een antwoord te berkenen valt bij dit probleem lijkt dit me het juiste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is het enige juiste antwoord!
Ik denk dat je dan de derdemachtswortel van 20 procent moet hebben. De derdemachtswortel van 1,2 = 1,06265856918261. De kans is dus ongeveer 6,3 procent