Kan je de formule bij een parabool waarvan de twee coördinaten en het y-coördinaat van de top hebt?

Ik heb het x- en y-coördinaat van twee punten die een stukje van elkaar af liggen, niet noodzakelijk op de zelfde hoogte, en het y-coördinaat van de top. Kan ik hiermee tot een formule komen als
y=c*(x+a)2+b (de twee is een kwadraatteken)? Zo ja, hoe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dit kan. De standaardformule voor een parabool = y-ax²+b Hierin is b de verticale verschuiving, dus de y-coördinaat van de top. Stel, dat de y-coördinaat van de top 3 is, dan is b ook 3. Doordat je nu b hebt, kan je de twee coördinaten die je hebt invullen en dan rolt er een a uit, dan heb je dus de formule. Toegevoegd na 53 seconden: Als je wat getallen hebt, wordt het misschien iets duidelijker. Dus als je getallen kan geven, kan ik het aan de hand van dat voorbeeld uitrekenen. Toegevoegd na 13 minuten: y=ax²+b (sorry, typfoutje)

Nee, dat kan niet. Als je alleen de y-waarde van de top kent, weet je de x-waarde nog niet. En die kun je ook niet afleiden uit de andere twee punten, waarvan je de x en de y kent. Je kunt in gedachten de top heen en weer schuiven langs die y-waarde en de twee poten van de parabool buigen dan mee langs de twee punten die je kent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100