Kan het grondgetal Pi veranderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door planetaire veranderingen in ons melk weg stelsel belopen wij als aarde de kans dat seizoenen veranderen in tijds duur,waarvan metingen reeds getuigen.Wellicht zou het getal Pi mogelijk ook kunnen veranderen?Dit zou zeer grote gevolgen kunnen hebben voor onze wetenschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die vraag is minder gek dan je op het eerste gezicht denkt. Er zijn constanten in de natuur die inderdaad kunnen veranderen, denk maar aan wat de relativiteitstheorie ons leert. Als je in de buurt van een zwart gat komt bijvoorbeeld... Het getal Pi is echter een dimensieloos getal dus het is niet waarschijnlijk dat dat kan veranderen.

Het beste antwoord

In een gekromde ruimte zou dat kunnen, maar Pi zou dan geen constante zijn. Stel dat we de afstanden over het aardoppervlak bezien en dan cirkels die de Noordpool (voo het gemak) als middelpunt hebben. Bij een kleine cirkel is Pi dan nog ongeveer 3.14, maar voor de evenaar zou Pi 2 zijn. De aarde heeft een constante kromming, maar Pi is dan geen constante. Alleen in een vlakke ruimte is Pi constant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, want het is een verhoudingsgetal van omtrek en diameter.
11 jaar geleden
Nee het grondgetal pi heeft een vaste waarde:

pi = 3,141 592 653
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Yagami: je antwoord is fout: pi is niet uit te rekenen in decimalen, je antwoord is een benadering vd waarde van pi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al met al veranderd pi niet dus het antwoord blijft nee
Nee het is een dimensieloos getal, geen natuurconstante.

Pi komt voort uit de manier waarop wij onze meetkunde hebben gedefinieerd, niet uit metingen van het gedrag van systemen in de natuur.