Dat kan met de volgende formules,

Inhoud van een prisma:
Oppervlakte v/h grondvlak x Hoogte

Oppervlakte van een prisma:
2 x Oppervlakte grondvlak + Hoogte x Omtrek v/h grondvlak

Het praktische probleem kan bij een "vreemd" gevormd prisma vooral zijn om de oppervlakte van het grondvlak te bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grondvlak is een van de twee (maakt niet uit welke) van de parallelle vlakken waartussen de zijkanten (de enkele band met parallogrammen) zich bevinden. Kijk voor wat plaatjes anders even op wikipedia. Het klinkt lastig, maar het kan gewoon niet missen.

Andere antwoorden (4)

Lengte x breedte x hoogte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ehw... xyz-box?
Dit geldt voor een optisch prisma:
Voor de inhoud bereken je de oppervlakte van het zijvlak (driehoek, dus 1/2 * hoogte * breedte) en dit doe je keer de lengte.
Voor het oppervlak moet je alle afzonderlijke vlakken (5 stuks) uitrekenen en deze optellen

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit filmpje legt precies uit hoe het moet:
http://www.videojug.com/film/how-to-find-the-surface-area-of-a-triangular-prism
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de oppervlakte van een prisma is een veelhoek, dit kan een driehoek (1/2*hoogte*breedte) of een recht grondvlak met meer hoeken.
de oppervlakte van een veelhoek is te berekenen met: Oppervlakte

De oppervlakte A van een veelhoek die wordt beschreven door een zichzelf niet overschrijdende grens kan worden berekend als de cartesische coördinaten van de hoekpunten bekend zijn, namelijk

(x1, y1),
(x2, y2),
...,
(xn, yn).

Hierbij dienen de hoekpunten tegen de klok in te zijn opgesomd. De oppervlakte wordt dan berekend met:

A = 1/2 · (x1y2 - x2y1 + x2y3 - x3y2 + ... + xn-1yn - xnyn-1 + xny1 - x1yn)
= 1/2 · (x1(y2 - yn) + x2(y3 - y1) + x3(y4 - y2) + ... + xn-1(yn - yn-2) + xn(y1 - yn-1))

Deze formule heet de shoelace formula (schoenveterformule, wegens het patroon van vermenigvuldigingen als de x- en y-coördinaten naast elkaar in twee kolommen staan) en is voor het eerst beschreven door Meister in 1769 en door Gauss in 1795. Het bewijs kan worden verkregen door de veelhoek in driehoeken te verdelen, maar de formule kan ook worden gezien als een speciaal geval van de stelling van Green.

De oppervlakte van een regelmatige n-hoek met zijde z bedraagt:

1/4nz^2 * tan(1/2*pi-pi/n)

Het volume van een recht prisma is G * h, waarbij G de oppervlakte van het grondvlak is, en h de hoogte (dus loodrecht op dat grondvlak). Door het principe van parallelle verschuiving kan eenvoudig ingezien worden dat dit ook voor scheve prisma’s geldt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist ;p Da's nogal een gedoe :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is het ook, met een regelmatige veelhoek kan het vaak wel makkelijker, dan kan je opdelen in 3-hoeken en dan per 3-hoek de oppervlakte berekenen, maar voor zo'n algmene vraag als 'prisma' is dit het enige wat altijd helpt.
Som der oppervlakten.
Dit schijnt een dom antwoord te zijn maar er zijn vele vormen van prisma's.
Zie link.